For et par år siden begyndte jeg at afholde webinarer – både de åbne webinarer og de lukkede, hvor jeg inviterer et bestemt publikum. Jeg tror, jeg har begået alle de klassiske fejl, man kan! Her vil jeg dele min erfaring sammen med det, jeg har lært fra andre, så du sparer dig selv for at spilde en masse tid.
Jeg har delt det op i 8 gode råd, og så kan du tage det, du synes, du kan bruge, når du skal afholde webinarer eller andre typer onlinemøder.
1. Vælg den rigtige software
Noget af det vigtigste, når du skal lave webinarer, er at have software, der virker, med både billede, lyd og chat. Jeg har afprøvet en del af de webinar-løsninger, der findes, og der er flere gode muligheder, alt efter hvad du er til. Mange bruger GoToWebinar, og det fungerer fint, men efter at have prøvet en 10-12 forskellige bud på webinar-software, er jeg selv faldet for noget, der hedder Crowdcast 0g Zoom. De er nemme at bruge, har en høj kvalitet i lyd og billede og fås til en rimelig pris.
Jeg bruger Crowdcast til webinarer, hvor deltagerne kun skal kunne chatte til mig. Når jeg har forløb, hvor jeg gerne vil både høre og se mine deltagere, så bruger jeg Zoom. Jeg har valgt det, man kalder en browserbaseret webinar-platform, hvor dine deltagere ikke skal downloade noget software, før de kan deltage.
De fleste løsninger tilbyder en gratis prøvetid, så jeg vil råde dig til at prøve alle dem, du støder på. Afhold et webinar eller et andet onlinemøde for en lukket kreds, se, hvordan det virker, og vælg så den software, der passer dig bedst.
2. Lyd og billede skal være i orden
Har du styr på mikrofon og webcam, er du godt på vej. Jeg har valgt at bruge mit indbyggede webcam, da det har en fin billedkvalitet. Jeg sætter min computer op på nogle bøger, så kameraet kommer i den rette højde. Der er også en del, der foretrækker et eksternt webcam, og her sværger mange til Logitech c930e 1080p Webcam.
Til gengæld har jeg brugt en del tid på at finde den rigtige mikrofon. Der er mange gode mikrofoner derude – mit valg endte med at stå mellem: Røde Podcaster og Røde NT-USB Mini. Jeg brugte YouTube til at finde folk, der havde testet de forskellige mikrofoner, og ud fra en god bunke video-anmeldelser besluttede jeg mig for at investere i Rødes Podcaster på en svingarm, som betyder, at når jeg benytter tastaturet eller stiller en kaffekop, så kommer det ikke med i lydoptagelsen.
Husk i øvrigt at købe et såkaldt POP-filter til din mikrofon, hvis det ikke følger med. POP-filteret fjerner uønskede bieffekter, som stemmen genererer, specielt P-lyde.
Tip: Det kan godt betale sig for dig at søge på Google efter de produkter, jeg nævner her i blogindlægget, for at finde den billigste pris.
3. Lav et manuskript til dit webinar
Når jeg forbereder et webinar, skriver jeg altid stikord til, hvad jeg skal sige på webinaret. Jeg laver det i Word i 2 spalter; i den første har jeg det slide, jeg skal tale ud fra, og i spalten til højre har jeg stikordene, som passer til det pågældende slide.
På den måde kan jeg nemt følge med og har altid en rød tråd at støtte mig til. Inden jeg afholder webinaret, øver jeg mig en 5-10 gange, så teksten er velkendt for mig. Engang imellem – hvis det fx er et nyt webinar – optager jeg lyden, mens jeg taler højt for mig selv. Det gør det nemmere at mærke, hvornår jeg skal holde pause, jeg opdager uklare passager, hvor jeg siger meget øh osv.
4. Brug billeder i din præsentation
Jeg prøver så vidt muligt at bruge billeder i min præsentation på webinaret. Billeder giver deltagerne en stemning, som de ikke får med tekst.
Sørg for, at billederne ikke er nogen, deltagerne har set før. Jeg forsøger altid selv at tage nogle fotos, for det gør oplevelsen mere autentisk, end hvis det er fotos, jeg har købt, og som deltagerne har set 20 gange før.
Kombiner gerne et billede med et eller to ord. Når jeg fx taler om, hvordan man kommer af med sin frygt for at skrive, så viser jeg gerne et billede af en blyant, der visker ordet ’frygt’ ud.
5. Hold generalprøve
Hvis det er et helt nyt webinar, hvor dit formål er formidle din viden på et område og til sidst sælge noget, vil jeg anbefale, at du afholder en generalprøve, som om det var det rigtige webinar. Altså, du går hele scenariet igennem, sender alle de mails, der skal sendes, afholder webinaret og husker at optage det, så du kan se det igen og igen.
De, der skal være med til din generalprøve, skal være 5–10 personer, som er i din målgruppe – og det må ikke være nogen, der kender dig alt for godt. Når jeg skal afholde generalprøve på et webinar, finder jeg 5–10 mennesker i mit netværk, som gerne vil hjælpe. Efter webinaret er afholdt, snakker jeg med alle deltagerne én efter én og får en masse feedback, som jeg kan bruge til at gøre webinaret bedre.
Fordelen ved en generalprøve er, at du får en erfaring med dit webinar, som ligger meget tæt på virkeligheden. Samtidig betyder generalprøven, at du formentlig ikke er særlig nervøs, når du afholder dit rigtige webinar for et publikum på måske 200 deltagere – fordi du har prøvet det før.
6. Inviter i god tid
Jeg inviterer selv til åbne webinarer ca. 14 dage forinden. Så er der ikke så lang tid til for de første, som tilmelder sig, og der er på den anden side tid nok til at nå at få en masse deltagere med.
Jeg anvender både mit nyhedsbrev til at invitere med og opretter en event på Facebook og sender invitationer til dem, jeg tænker, webinaret er relevant for, og deler en invitation på de øvrige sociale medier. Er det nødvendigt, køber jeg annoncer via Google Ads, Facebook og LinkedIn.
Jeg sætter typisk et minimumsantal på omkring 150 tilmeldte deltagere, og det passer som regel med, at cirka 100 dukker op til webinaret.
7. Inkluder dit nyhedsbrev
Sørg for at skrive klart og tydeligt, at når man tilmelder sig dit webinar, tilmelder man sig samtidig dit nyhedsbrev. Jeg kan stærkt anbefale, at dit mailsystem sender en bekræftelsesmail til dem, der tilmelder sig, hvor de skal klikke på et link, før deres tilmelding er gyldig. I bekræftelsesmailen skriver du, at de ved at klikke også bliver tilmeldt dit nyhedsbrev og vil modtage nyheder og salgstilbud fra dig.
En af de store fordele ved at afholde webinarer er nemlig, at du får flere relevante modtagere til dit nyhedsbrev.
8. Sig pænt tak
På en del af de webinarer, jeg selv har deltaget i, undlader de, der afholder webinaret, at sende en mail efterfølgende og sige pænt tak for deltagelsen – men det skal du tage at gøre!
Efter webinaret har du en unik mulighed for fx at sende en optagelse af webinaret, hvis du giver det væk, og i den forbindelse lige opsummere det tilbud, du sikkert gav på webinaret. Husk at inkludere et link til, hvor deltagerne kan købe dit produkt. Og benyt gerne knaphedsprincippet, hvor du tilbyder dit produkt til specialpris i en begrænset periode.
Jeg håber, du kan bruge mine erfaringer til noget, når du skal til at afholde webinarer. Jeg synes stadig, det er noget af det sjoveste, jeg har prøvet, og det håber jeg også, det bliver for dig.
4 trin til effektiv e-mail marketing
I e-mailen kan du have en reel og ærlig kommunikation med dine kunder, og hvis de kan lide det, du skriver, belønner de dig ved at læse, hver gang du sender noget – og på et tidspunkt købe dine produkter.
Få vejen dertil i min e-mail marketing guide i 4 trin, som du får, ved at ved at tilmelde dig her.