Har du nogensinde læst noget, der har bevæget dig eller fået dig til at tænke over det, du læste, i et stykke tid? Hvis du svarer ja, er det formentlig emotionelle triggere, der har haft den effekt på dig.
Som mennesker sætter vi os selv i den situation, vi læser eller hører om, og oplever de udfordringer, den byder på, overvejer, hvad vi ville gøre, hvis den situation opstod, osv. En god tekstforfatter ved, hvordan man udløser en følelse hos læseren, og selv hvis både forfatteren og læseren ved, at historien ikke er virkelig, er følelserne det.
Som læser kan man føle sig ophidset, afklaret, begejstret, deprimeret, glad mv., når man læser en historie. Og det er netop det, der afgør, om indholdet er godt – læserens følelsesmæssige reaktion eller mangel på samme.
Det er jo læseren, der betyder noget. Så når du skriver en historie – eller bare beskriver en bestemt situation, der er relevant for din målgruppe – gælder det om at engagere dine læsere følelsesmæssigt.
Her er 9 emotionelle triggere, der kan få dine læsere til at knytte følelsesmæssigt an til dig og det, du tilbyder:
1. Grådighed
Hvis du skriver indhold til din hjemmeside, kan du ofte med fordel trigge emotionen grådighed i din opfordring til handling. De fleste mennesker vil fx gerne betale mindre for noget og spare penge – og føle, de får meget uden at give meget.
Så det er ingen overraskelse, at folk let bliver fristet af lave priser og chancen for spare penge, de i stedet kan bruge på andre ting.
Du har sandsynligvis selv været på hjemmesider, der giver dig den opfattelse, at du på en eller anden måde kan få mere og spare penge på samme tid. Det er også derfor, mange er villige til fx at registrere sig som medlemmer af alt muligt, fordi de derved kan spare penge på det, de skal til at købe, eller på andre produkter.
Ofte bliver sådanne tilbud vist lige på startsiden, så de er det første, du ser. Og ved at udløse grådighed skaber de konverteringer. Så hvis du planlægger at åbne en webshop eller i mindre skala sælge noget online, kan det at trigge grådighed være en måde at lykkes og få et publikum på.
2. Stolthed
Ligesom grådighed opfattes stolthed ofte som en negativ emotion, der af de fleste mennesker ikke ses som noget godt. Desuagtet er det en følelse, der kan øge dine læseres engagement.
Når nogen er fan af nogens arbejde, kan de godt lide at få anerkendelse for at være en fantastisk tilhænger. Og du kan skabe følelsen af stolthed ved at fortælle dem, at du sætter pris på deres støtte.
Hvordan gør du så det?
Du kan helt enkelt nævne læserens navn i et af dine indlæg eller linke til noget af læserens indhold, det være sig blogindlæg, YouTube-videoer eller andet.
Ved at gøre det udløser du stolthed og lader læseren forelske sig endnu mere i dig. Samtidig gør du også loyale og entusiastiske læsere en tjeneste ved at dirigere andre hen til dem.
Alle ønsker at blive bemærket, og ved at gøre det kan du opbygge og vedligeholde dine relationer til dit publikum, mens de fortsat køber dine produkter eller ydelser.
3. Humor
Der findes næppe nogen bedre måde at få en læser til at forelske sig i dig end ved at få ham/hende til at le. At le gør folk glade, så det at trigge latter er ofte en sikker vej til succes i form af et engageret publikum.
Uanset om du skriver bøger, blogindlæg eller andre typer indhold, er humor næsten altid noget, folk sætter pris på. En vittighed her og der vil få folk til at fortsætte med at læse og se frem til mere indhold fra dig.
Mange blogs er blevet succesfulde, fordi de ved, hvordan man skaber humor i tekster. Hvis du lykkes med at få folk til at grine, indtil deres kinder begynder at blive ømme, og de knap kan trække vejret mere, vil de elske dig.
Der er også en større chance for, at de deler dine tekster mv. på de sociale medier – og på den måde har du chancen for at gå viralt og udvide dit publikum ad den vej.
4. Frygt
Brug af den emotionelle trigger frygt skal ske med varsomhed, set fra et markedsføringsmæssigt synspunkt. Måske er du stødt på reklamer, der fortæller dig, at hvis du ikke bruger en bestemt type produkt, vil det gå galt for dig på en eller anden måde.
Den tilgang er for mig at se uetisk og ikke anbefalelsesværdig – både fordi den kan skabe en (unødvendig) frygt, og fordi påstandene i sådanne reklamer ofte ikke holder vand.
Der er dog også gode måder at bruge frygt på, hvor du hverken skal lyve eller skabe et falsk behov i dine potentielle kunder. Hvis du eksempelvis reklamerer for et produkt, der faktisk har sunde effekter, og som kun vil være gavnligt for din målgruppe, kan det at trigge frygt hjælpe dig med at få det publikum, du ønsker.
Meget anvendt er det desuden at trigge frygten for at gå glip af noget. Her er det emotionen frygt, der er i spil, men fokus ligger på det positive, kunden risikerer at gå glip af ved ikke at købe.
Det kan helt konkret være fordelene ved produktet eller ydelsen, kunden kan gå glip af, et særligt godt tilbud, der udløber på et tidspunkt – eller det at produktet eller ydelsen kun er tilgængelig i en afgrænset periode.
5. Vrede
At fremkalde vrede kan være et tveægget sværd, fordi vreden, når den først er vakt, kan gå i mange retninger – og også vendes mod dig. Der har været eksempler på bloggere, der har forsøgt at manipulere deres læsere med vrede og animere dem til at reagere vredt, hvilket jeg ikke opfatter som god kutyme eller særlig eksemplarisk opførsel.
Til trods for at vrede er en negativ emotion, kan den bruges på positive måder. Hvis du fx fortæller om en situation, der rummer en eller anden form for uretfærdighed, kan du udløse vrede i dine læsere og derigennem tilskynde dem til positive handlinger, der gør noget ved problemet.
Når din trigger har til formål at få folk op af stolene og gøre noget, kan vrede være effektivt og gøre en forskel.
6. Overraskelse
Læsere elsker nye oplysninger og detaljer, der skaber chok-værdi. Så hvis du får dit publikum til at gå fra at småkede sig til at sige “WOW!” på en elegant måde, vil du helt sikkert få folk til at elske dit indhold.
Du kan fx skabe en sådan reaktion ved at præsentere en overraskende statistik, skrive med en ny stemme, give nye, uventede oplysninger om et bestemt emne mv. Overraskende nyheder er en sikker måde at få en masse “Wow, det havde jeg ikke lige set komme!”-kommentarer til dine indlæg.
7. Skuffelse
Nogle gange har folk bare brug for en skulder at græde ud ved, men ikke alle er heldige nok til at have en person, der er villig til at være der for dem – eller som har tilstrækkelig forståelse for netop deres situation.
Selvom det på nogle måder kan være sværere at skabe tillids-bånd i den virtuelle verden end i den fysiske, kan du i vid udstrækning være der for dine læsere og forsikre dem om, at livet ikke er guld og grønne skove hele tiden, og at der altid vil være op- og nedture.
Skuffelse er noget, alle oplever på forskellige tidspunkter i deres liv, uanset hvor perfekt eller uperfekt deres liv i øvrigt ser ud til at være. Derfor kan du opbygge et stærkt bånd til dine læsere, hvis du deler dine egne oplevelser med skuffelse, modgang osv.
Når du deler nogle af dit livs skuffelser og viser empati og forståelse over for andre, der gennemgår noget tilsvarende, er det for mig at se et væsentligt bidrag til verden – noget der kan være virkelig støttende for andre.
I tilgift vil dine læsere se, at du er en ægte, følsom og levende person, hvilket vil engagere dem i dig og det, du tilbyder. At dele (udvalgte) skuffelser er en del af vejen til at gøre dit publikum til dine venner.
8. Forventning
Spænding er noget, der holder folk engagerede, hvilket du helt sikkert selv har oplevet. Tænk bare på en film-trailer, der kommer et stykke tid før, du har mulighed for at se filmen – eller tænk på et nyt spil, en større begivenhed eller noget helt andet, der har fået dig til at gå og vente på noget og glædet dig til det.
Du kan engagere dit publikum ved at få det til at se frem til en begivenhed. Det kan fx være en begivenhed i form af en kommende video, podcast, produktudgivelse, ny ydelse mv. eller et særligt arrangement.
Hvis du kan få dit publikum til at blive begejstret for noget, der kommer til at ske på et senere tidspunkt, vil du have gode muligheder for at holde det interesseret i din virksomhed frem til da (og forhåbentligt også derefter).
Du kan gøre forventnings-triggeren endnu mere effektiv, hvis du skaber et rum, hvor dine læsere kan tale sammen om det spændende, de ser frem til. Det vil få dem til at glæde sig endnu mere og blive ved din side for at få endnu mere værdifuld information.
9. Kærlighed
Kærlighed er den mest magtfulde af alle følelser, fordi den har potentiale til at forvandle og gøre os til bedre udgaver af os selv.
Den er ikke i sig selv en emotionel trigger; men det at trække på den kærlighed, der allerede er i dit publikum – minde om den og måske endda få den til at vokse – kan betragtes som en trigger.
Det excellerer eksempelvis virksomheder, der sælger kæledyrsfoder, legetøj til kæledyr osv., typisk i. De bruger bestemte ord, udtryk og vendinger, der minder dig om og måske endda forstærker din kærlighed til dine kæledyr.
De laver også indhold, der får dig til at føle, at virksomheden er helt og aldeles dedikeret til at sikre dit kæledyrs velbefindende. Det kan fx være i form af værdifuld information om sundhed, ernæring, ingrediensernes kvalitet mv.
Dét er en fantastisk måde at vise kæledyrselskere, at virksomheden er vidende om og optagede af, at de små ledsagere trives – og derfor naturligvis leverer virkeligt gode ydelser og produkter.
Afhængigt af, hvad du har at tilbyde, kan du skrive indhold, der stimulerer kærlighed. Ved at udløse denne stærke følelse får du med stor sandsynlighed loyale kunder.
Formentlig er du i forvejen dybt optaget af dit publikum og laver godt, gedigent indhold, fordi du simpelthen ønsker dit publikum alt godt og har meget på hjerte. Triggeren består derfor egentlig bare i, at du husker at fortælle og vise, at det er sådan, det er.
Følelser og emotioner er naturlige
Følelser og emotioner er en del af vores natur og noget af det, der gør os til mennesker. At udløse dem er en sikker vej til at engagere dit publikum og muligvis få nogle fans for livet. Ord kan være særdeles kraftfulde og udløse en lang række følelser fra frygt og skuffelse til forventning og glæde.
Uanset hvilke følelser du ønsker at udløse hos dine læsere, er det altid vigtigt, at du er bevidst om, hvordan du gør det, og hvordan du vedligeholder de følelser, du har bragt i spil, så dit publikum forbliver engageret.
Det er naturligvis også centralt at overveje, hvilke følelser du med fordel kan udløse i forbindelse med forskellige typer indhold – og hvilke emotionelle triggere der slet ikke egner sig til netop din virksomhed.
4 trin til effektiv e-mail marketing
I e-mailen kan du have en reel og ærlig kommunikation med dine kunder, og hvis de kan lide det, du skriver, belønner de dig ved at læse, hver gang du sender noget – og på et tidspunkt købe dine produkter.
Få vejen dertil i min e-mail marketing guide i 4 trin, som du får, ved at ved at tilmelde dig her.