Gør du et godt indtryk over for en bestemt person, er der chance for at skabe en relation, der kan føre til mange ting, måske ligefrem et årelangt kundeforhold.
Du ved ligesom mig, at det første indtryk er det vigtigste.
Har du nogensinde prøvet at være til netværksmøde?
Det tror jeg, du har.
Her gælder det om at gøre et godt førstehåndsindtryk, og det er helhedsindtrykket, der tæller: din øjenkontakt, dit smil, din attitude, dit kropssprog og meget mere.
Gør du et godt indtryk over for en bestemt person, er der chance for at skabe en relation, der kan føre til mange ting, måske ligefrem et årelangt kundeforhold.
Så et enkelt indtryk kan skabe utroligt meget, og det gælder ikke kun på netværksmøder, men i al din kommunikation.
Måske den vigtigste mail
Jeg abonnerer på rigtig mange nyhedsbreve af forskellige årsager, men nogle af de vigtigste grunde er, at jeg:
- får relevant information i min indbakke (sparer tid)
- får indblik i, hvordan forskellige virksomheder prøver at sælge mig produkter
- oplever, hvilken frekvens de udgiver deres nyhedsbreve med
- kan se, hvordan de skriver deres nyhedsbreve
- får indsigt i, hvordan de har sat fx en autoresponder-serie op.
Men den ting, jeg ofte er allermest nysgerrig på, er den mail, jeg får som tak, fordi jeg har skrevet mig op til et nyhedsbrev.
Men hvorfor er den mail så vigtig?
Den mail er først og fremmest vigtig, fordi det er dén mail, der vil have den allerhøjeste åbningsrate nogensinde af alle de mails, du sender ud.
Vi snakker mellem 60 og 95 pct.
Udskiller købelystne kunder
Det er også den e-mail, mange bruger til at skille fårene fra bukkene:
Lige efter de har sagt tak og budt en ny læser af deres nyhedsbrev velkommen, giver nogle virksomheder et tilbud på et onlineprodukt – det kan være en e-bog, et lille kursus eller noget helt tredje.
Pointen er så, at de herefter kan dele deres læsere op i 2 kategorier, nemlig dem, der køber deres tilbud, og dem, der ikke gør.
På den måde får de en aktiv liste med kunder, der har købt, og en mindre aktiv liste med kunder, der ikke har købt endnu.
Undersøger læserne
Der er også mange, der i deres takkemail finder ud af mere om deres læsere, simpelthen ved at stille dem et par spørgsmål.
På den måde lærer de lidt om deres læseres interesser og præferencer og kan bedre skrive indhold til dem og dermed også bedre servicere dem med relevante produkter.
Overrask dine læsere
Der findes mange andre ting, du kan gøre i din takkemail. Nogle af de bedste takkemails er efter min mening de mails, som indeholder en historie om, hvor taknemmelig personen er, fordi jeg har tilmeldt mig hans eller hendes nyhedsbrev.
Og det må gerne være en historie fra de varme lande… Jo mere storytelling desto bedre, men historien skal selvfølgelig matche den, du er.
Og så er der det, jeg kalder Kinderæg-effekten…
Kinderæg-effekten er, når du i din takkemail giver din nye læser en lille gave – en gave, læseren ikke havde forventet, fx en lille e-bog eller en video, hvormed du giver læseren noget af værdi.
Med en freebie lokker du læseren til med løftet om en gave af værdi – Kinderæg-effekten er det modsatte:
– som når du bestiller en cappuccino på en café og får et lille stykke chokolade eller en kiks med.
– eller når du låser dig ind på et hotelværelse, og der står nogle flasker med vand og en lille skål med frisk frugt.
Så du skal give dine læsere et lille stykke chokolade.
Tro mig, det virker fantastisk godt…
Så hvis du vil skrive én enkelt ting i denne uge, så optimer din takkemail på den måde, det giver størst udbytte for læseren og for dig.
Læs mere om hvordan du lokker dine læsere til dig i min nye bog her
4 trin til effektiv e-mail marketing
I e-mailen kan du have en reel og ærlig kommunikation med dine kunder, og hvis de kan lide det, du skriver, belønner de dig ved at læse, hver gang du sender noget – og på et tidspunkt købe dine produkter.
Få vejen dertil i min e-mail marketing guide i 4 trin, som du får, ved at ved at tilmelde dig her.