Vi beskæftiger os med markedsføring, bliver vi hurtigt optagede af det, vi gerne vil sælge, hvem vi ønsker at sælge til, og hvordan vi kan markedsføre os over for dem. Kort sagt: vi bliver nemt optagede af det udvendige og de praktiske detaljer.
Men dét er faktisk en sikker vej til mislykket markedsføring.
Før du begynder at overveje, til hvem og hvordan du vil markedsføre dig, ja endda før du fastlægger, hvad du vil markedsføre, har du brug for at stille dig selv spørgsmålet:
Hvorfor?
Hvorfor gør jeg det, jeg gør? Hvad er min dybereliggende motivation til at drive min forretning?
Hvis dit umiddelbare svar er: ”Jeg vil gerne tjene penge,” – så har du brug for at se dybere ind i dig selv. Det gælder også, hvis dit svar fx er: ”Jeg kan godt lide at lave det, jeg laver,” men her er du mere på sporet.
Hvis du følger din følelse af godt at kunne lide det, du laver, og undersøger den nærmere, vil du på et tidspunkt finde ind til din dybere intention med at gøre det, du gør – dit hvorfor.
Og det magiske punkt i en enkeltmandsvirksomhed opstår der, hvor det, du elsker at lave, og det, du ved noget om og er dygtig til, møder de mennesker, der er villige til at betale for netop det.
Har du fundet ’dit hvorfor’?
Måske føler du dig fuldt bevidst om, hvorfor du gør det, du gør? I så fald kan du teste dig selv lige her ved at svare på spørgsmålet:
På hvilken måde ønsker jeg at vie mig til at gøre verden til et bedre sted at være?
Hvis du kan besvare spørgsmålet, kender du ’dit hvorfor’.
Er du usikker på dit svar, er der hjælp at hente her:
1. Mærk efter, hvad du godt kan lide ved at gøre det, du gør. Mærk især efter det, der føles opløftende og meningsfuldt og er inspirerende for dig selv. Forsøg at forstå, hvori det opløftende består; hvorfor giver det dyb mening for dig?
2. Spørg så dig selv, om det, der giver mening for dig, også bidrager med noget positivt til verden omkring dig? Er det en hjælp for dine kunder? Hvis svaret er ja, har du fundet dit hvorfor.
3. Hvis du stadig er usikker på, om du har fundet dit hvorfor, kan du prøve at stille dig selv spørgsmål i stil med dem herunder, indtil du får nogle svar.
Spørg dig selv, om det, du laver, fx:
- gør nogen glade?
- gør noget lettere for nogen?
- minimerer ressourceforbrug / spild af ressourcer?
- afhjælper/lindrer lidelse hos nogen?
- gør nogen klogere på noget, de har brug for at vide mere om?
- bringer fred med sig?
- skaber dynamik på områder, der trænger til bevægelse?
- stabiliserer noget i verden, som er godt, men sårbart?
- styrker nogen eller noget på en konstruktiv, opbyggende måde?
- er inspirerende for nogen?
- gør verden smukkere/skønnere?
- gør verden sjovere / vækker humor i andre?
- hjælper andre med at udfolde deres originalitet?
- hjælper andre med at forfølge det, de brænder for?
- hjælper andre med at føle sig bedre tilpas i verden?
- er en sag, som er værd at kæmpe for?
Uanset hvor langt du nu er nået i forhold til at finde et svar, så hold spørgsmålet om dit dybereliggende motiv, dit hvorfor, åbent. Og gør det gerne til en vane altid at konsultere dit hvorfor – hvor klart eller vagt det end virker – når du skal tage beslutninger i din forretning.
Hvis noget føles i overensstemmelse med dit hvorfor, er svaret JA – ellers er det NEJ!
Dit hvorfor er tæt forbundet med din niche
En anden vej til at finde dit hvorfor kan derfor være at undersøge, hvad andre inden for dit felt tilbyder, og overveje, om der er noget, der mangler, og/eller du kan gøre bedre.
Hvis du fx er frisør og oplever, der er mange om buddet i dit lokalområde, så overvej, om der er en ubesat niche. Hvad med fx de mennesker, som af den ene eller anden grund ikke kan eller vil komme ned i en frisørsalon for at blive klippet?
De kunder, som andre virksomheder ikke kan eller vil servicere, tror måske, at der ikke er nogen muligheder for dem. Men det kan være, du kan løse deres problem, så deres drøm kan gå i opfyldelse!
Måske er de fysisk ude af stand til at forlade deres hjem? – Og måske føler du for at hjælpe ældre, handicappede m.fl. til også at se godt ud?
Måske kan de ikke komme inden for almindelig åbningstid? – Og måske passer det dig glimrende at have anderledes åbningstider?
Måske vil de bare gerne betale ekstra for at få besøg af dig? – Og måske er det netop den eksklusive luksus-behandling, du brænder for at give?
Det gælder selvfølgelig også, hvis du fx er terapeut, behandler, pilates-instruktør, arkitekt eller noget helt femte, der er flytbart.
Det kan også være, du har en garnbutik, men oplever, at konkurrencen fra internettet er ved at æde sig ind på dit forretningsgrundlag. Her må du også finde en niche – som fx:
- en strikkesalon med plads til kaffeslabberas i et hjørne af din butik
- foredrag og andre events om strikning med mulighed for at købe udvalgte garntyper netop den aften
- personlig vejledning om strikning, valg af garn, strikkeopskrifter mv. – som en gratis service, du markedsfører dig på, eller måske som en ydelse, du sælger
- – eller du kan selv gå online med de fordele, det giver også at have en fysisk butik.
Bliv klogere på dig selv ved at tjekke dine konkurrenter ud
Er du ny på markedet, kan du lære meget af at se, hvad dine konkurrenter gør – både det de gør godt, og det de måske gør mindre godt eller slet ikke gør.
Det gælder ikke på nogen måde om at kopiere dine konkurrenter – tværtimod.
Men du kan lære af dine konkurrenter (online og offline) og derigennem få en fornemmelse af det marked, du er i, og hvordan du kan gøre en forskel i det marked.
Ved at analysere dine konkurrenter kan du finde ud af, hvordan du kan skille dig ud fra mængden:
Markedsføringsmæssigt: hvordan kan du gribe sagen (lidt eller helt) anderledes an?
Og mere grundlæggende: Hvor er netop din niche?
Hvad har du på hjerte, som din konkurrent måske slet ikke betoner? Hvad føler du, din konkurrent gør godt (og som du måske også vil gøre sådan), og hvad savner du, hvad fungerer mindre godt?
Dit hvorfor er hjertet i din virksomhed
Mit hvorfor handler fx om at hjælpe folk, der har et budskab, de gerne vil ud med.
Jeg nyder at hjælpe selvstændige med at finde ud af, hvad de gerne vil formidle, og hvad det er for et publikum, det giver mening for dem at servicere – og så skabe en levevej af det.
Det giver dyb mening for mig at arbejde med markedsføring på en måde, hvor spørgsmålet: “Hvem kan jeg hjælpe?” er det centrale. På den måde bliver både forretningen og markedsføringen af den mere end et job, men en livsindstilling og en livsstil – og dét føles godt i mig.
Uanset om du føler, du har fundet dit hvorfor eller stadig er i tvivl, er det godt at lade spørgsmålet simre i baghovedet. Dels gør det svaret stadigt tydeligere, og dels kan det blive en permanent, opløftende inspirationskilde i såvel dit arbejdsliv som dit liv i øvrigt.
At mærke meningsfylden i det, vi gør, er altid givende – opløftende, styrkende og inspirerende. Og kontakten med dit hvorfor er vejledende i forhold til alle aspekter af din virksomhed.
Ud over den opløftelse og inspiration, der strømmer fra dit hvorfor og nærer dig, skaber dit hvorfor klarhed omkring din målsætning for din virksomhed – den retning du ønsker at bevæge den i som den kaptajn på skibet, du jo er.
Dit hvorfor tydeliggør også din målgruppe og præciserer, hvilke produkter og ydelser du med fordel kan tilbyde/udvikle.
Endelig er dit hvorfor helt afgørende for, hvordan du skal markedsføre dig – og skaber en tæt på magisk tiltrækning mellem din virksomhed og dine kunder, uden hvilken din markedsføring vil være gold og ufrugtbar.
Dit hvorfor er således det absolutte fundament i din virksomhed – samtidig med at det er levende og foranderligt. Dit hvorfor vil nemlig løbende blive nuanceret, i takt med at du og din virksomhed udvikler sig.
Derfor er det vigtigt med jævne mellemrum at undersøge, hvorfor du gør det, du gør, om du stadig har hjertet med i det, så du i god tid kan tage nye impulser i dig alvorligt, lade dem modnes og blive til virkelighed, når du føler, tiden er inde.
Så brug dit hvorfor aktivt – hver dag – til at gøre dit liv mere opløftende og din målsætning stadig mere lysende. Og når dit hvorfor gennemstrømmer din virksomhed, får det helt konkret betydning for, hvilke produkter og ydelser du tilbyder, og hvordan du markedsfører dem.
Spørgsmålet om, hvad du har på hjerte, er en del af motoren i dit vedvarende arbejde med at vise omverden, hvad du tilbyder – og det påvirker alle faser i markedsføringsarbejdet.
Et tydeligt hvorfor er helt essentielt for din tiltrækning af kunder
Virksomheder med produkter og ydelser, der giver mening (for den der driver virksomheden og for virksomhedens kunder), er langtidsholdbare, fordi de er forankrede i en kollektiv virkelighed frem for en enkelt eller få personers begær efter fx rigdom.
At dét er rigtigt, er både noget, jeg selv erfarer og kan iagttage, at andre også erfarer. – Og så kan det forklares naturvidenskabeligt med den viden, vi i dag har om hjernens indretning (anatomi) og funktion (fysiologi).
Når jeg anbefaler, at du finder ind til, hvorfor du gør det, du gør, og hvordan det kan berige verden omkring dig, er det altså ikke bare et forsøg på at virke sympatisk. Et tydeligt hvorfor kan skabe en næsten magisk tiltrækning – funderet på god, gammeldags biologi.
Dette blogindlæg er baseret på uddrag fra bogen: Opbyg dit publikum, som du kan læse mere om her.
4 trin til effektiv e-mail marketing
I e-mailen kan du have en reel og ærlig kommunikation med dine kunder, og hvis de kan lide det, du skriver, belønner de dig ved at læse, hver gang du sender noget – og på et tidspunkt købe dine produkter.
Få vejen dertil i min e-mail marketing guide i 4 trin, som du får, ved at ved at tilmelde dig her.