Du har besluttet dig for, hvilket type community du ønsker, fundet din niche, tjekket markedet, fastlagt dine priser og planlagt dit medlemsprogram. Nu er du klar til at byde folk velkommen i dit community.
Her er nogle bud på, hvordan du opbygger en medlemsskare til dit community.
Du er varm på idéen om en regelmæssig, månedlig indkomst og glæder dig til at levere værdifuldt indhold til din målgruppe – men hvordan får du medlemmer til dit community?
Et community kan være yderst rentabel, men kun hvis der er nogle medlemmer!
En af de største, men også helt afgørende opgaver er derfor at opbygge en medlemsbase af folk, der er villige til at betale måned efter måned.
Her er nogle forslag til, hvordan du kan gribe det an. Først skal du i gang:
Start, før du tror, du er klar
Du vil aldrig blive helt klar, så start med sindsro op, og begynd at gøre dig erfaringer. Hvis du er i tvivl om, hvorvidt du har nok at byde på, kan du fx:
- have et minimumsmål for et levedygtig community i stedet for at have ambitioner om perfektion – dit community er ikke universitetet.
- starte med en lav pris. Lad dine første medlemmer vide, at de fungerer som prøvekaniner, og at du vil elske deres feedback og idéer.
Skab dit indhold
Lav det indhold og de værktøjer mv., du vil tilbyde.
Dette er et de tidskrævende elementer af din opstart. Planlæg derfor at levere dit indhold over tid, fx nyt indhold en gang om ugen, så du spreder arbejdet over nogen tid og kommer i gang.
Og husk, hellere lidt, men godt end en helt masse af blandet kvalitet. Når folk betaler for dit indhold, har de en forventning om, at indholdet vil være mere dybtgående og af bedre kvalitet end det, de kan finde gratis online.
Start med gratis
Inviter nogen gratis ind
En måde at få kickstartet dit community på er at lade nogle få medlemmer, fx en håndfuld, komme gratis ind. Det kan fx være:
- mennesker, du ved, vil kunne give dig værdifuld feedback
- mennesker, som måske ikke har råd til at være medlemmer, men som vil værdsætte et medlemskab – og som til gengæld for medlemskabet vil kommentere på din blog, tweete dine indlæg, anbefale dig i forskellige sammenhænge osv.
Disse mennesker kan potentielt blive dine største fans og nogle af de mest engagerede og hjælpsomme medlemmer af dit community.
Du kan også overveje at:
- have rabatter til studerende, pensionister o.l.
- tilbyde en introduktionspris fx den første måned
- tilbyde en gratis prøveperiode
Nøglen til at opbygge en dedikeret og loyal medlemsbase er tillid. Men hvordan opbygger du tillid, før dine medlemmer overhovedet har tilmeldt sig? Det kan du gøre ved at give dem en smagsprøve på, hvad de har i vente. Folk elsker at prøve ting, før de slår til og køber.
Du kan fx sætte det op sådan, at det nye medlem får en gratis prøveperiode, og medmindre medlemmet afmelder medlemskabet inden for prøveperioden, bliver han eller hun automatisk faktureret i slutningen af prøveperioden, og det betalte medlemskab begynder.
De oplagte fordele ved denne metode er, at du øger din tilmeldingsrate kraftigt. Og hvis det, du tilbyder i dit community, er godt, får du mange flere betalende medlemmer, end hvis du ikke havde tilbudt en gratis prøveperiode.
Tilbyd et gratis medlemsniveau
Du kan også operere med forskellige niveauer af medlemskab til forskellige priser, afhængigt af den service, de forskellige niveauer tilbyder. Der kan eksempelvis være ét gratis niveau og et (eller flere) niveau(er), man betaler for.
Fordelen er, at du kun skal koncentrere dig om et community, og hver gang du har noget nyt at tilbyde, har du allerede en kundebase – i form af såvel betalende som ikke-betalende medlemmer – at markedsføre det til.
Samtidig har du mulighed for at opbygge tillid og loyalitet gennem dit gratis indhold – og ved at hjælpe dine medlemmer, hvor du kan. Ved at tilbyde noget af værdi til gengæld for ingenting, øger du massivt dine chancer for at få betalende medlemmer.
Interager med dine medlemmer
Dit community er DIT, og du kan gøre den attraktiv ved at lade dine medlemmer vide, at de gennem medlemskabet får inside-adgang til dig. Det kan fx være i form af:
- seminarer eller webinarer, hvor medlemmerne kan stille spørgsmål til eksperten, nemlig dig
- et forum, hvor du regelmæssigt poster noget og/eller hjælper dine medlemmer
- et chatrum, hvor du ugentligt eller månedligt besvarer spørgsmål
- en lukket Facebook-gruppe, hvor du med jævne mellemrum, gerne på faste tidspunkter, chatter med dine medlemmer
Det er vigtigt, at du er aktivt involveret i dit community. Sæt derfor løbende tid af til at interagere.
Det kan være, du tjekker dit community dagligt, besvarer udvalgte spørgsmål i en ugentlig post, holder et live-webinar hver tredje måned eller noget helt fjerde; det vigtigste er, at du opleves som nærværende og mulig at få kontakt med.
Fasthold dine medlemmer
Dine interaktioner med din medlemsskare har både til formål at gøre dit community attraktiv at melde sig ind i – men er i lige så høj grad med til at få medlemmerne til at blive der.
At tiltrække medlemmer og konvertere dem til betalende medlemmer er kun første del af arbejdet – for hvis dine medlemmer skal blive ved med at betale dig hver måned, skal du blive ved med at give dem værdifuldt, opdateret og frisk indhold.
Her er nogle tips:
Tilpas dit community til medlemmernes behov
Dit community vil ikke blive ved med at se ud på samme måde. Over tid finder du fx ud af, at det, der virkede som en god idé for et halvt år siden, simpelthen ikke virker mere.
Hold et vågent øje med medlemmernes engagement, og lad være med at fortsætte med ting, der ikke er nogen eller kun få, som værdsætter – uanset hvor fantastisk du selv synes, det er.
Stop med at bruge tid på det, der kun bliver meget lidt eller slet ikke brugt.
Og vær ikke bange for at spørge din medlemmer, hvad de gerne vil have.
De fleste medlemmer vil være konstruktive og støttende og give dig værdifuld indsigt. Lav fx regelmæssigt nogle medlemsundersøgelser, brug dit community til at forstå, hvad dine medlemmer efterspørger, eller bed dem direkte om en vurdering, når der er anledning til det.
Pas dog på med at overvælde dine medlemmer med flere forskellige, nye initiativer oven i hinanden. Introducer én ting ad gangen, og gør dig dine erfaringer. Det vigtige er, at du holder dit community levende.
Sørg også for, at dit indhold er opdateret og (stadig) af værdi for dine medlemmer. Og arbejd vedholdende på at øge antallet af medlemmer og på at erstatte de medlemmer, der forlader communityet.
Styrk fællesskabsfølelsen med gruppeevents og udfordringer
Overvej fællesskabsaspektet i dit community. Måske har du leveret masser af godt materiale i passende bidder, optaget seminarer, produceret videoer osv. – men medlemmerne er ikke helt oppe at køre over dem.
Nogle mennesker nyder at arbejde i eget tempo alene, men mange finder det lettere at holde motivationen og blive på sporet, når de oplever at være en del af en gruppe.
Du behøver ikke nødvendigvis at arrangere kæmpestore events for at få folk involveret – faktisk kan småt være virkelig godt. Det kan fx være i form af en superkort video (fx 1-2 minutter), du laver ugentligt, med lidt opmuntring og måske en lille opgave eller et fokuspunkt – ugens udfordring.
Hvis du gør det til en fast begivenhed – ved helt simpelt at give adgang til videoen på et bestemt tidspunkt hver uge – skaber du en følelse af fællesskab og samhørighed. Og du behøver på ingen måde opfinde den dybe tallerken hver uge. Tag noget af det indhold, du allerede har, og sæt fokus på et enkelt element.
Du kan fx gennemgå noget, du fornemmer, mange er usikre på, eller sige lidt om noget, der er aktuelt netop den uge. Gør det nemt – og sjovt – at være medlem af dit community. Stil evt. ugens eller månedens spørgsmål, og giv en præmie til det medlem, der kommer med det bedste svar. Skab incitament for medlemmerne til at involvere sig i dit community.
Hjælp dine medlemmer med at finde rundt, når dit community vokser
Når du er ved at starte dit community op, er din største bekymring sikkert at have nok indhold til, at medlemmerne oplever, de får masser af værdi for deres penge.
Efter et år eller to vil du indse, at du har mere end rigeligt indhold – og at dine medlemmer har brug for en nem rute gennem labyrinten.
Hav derfor en ’Velkommen-side’ eller lignende for nye medlemmer, som hjælper dem hurtigt i gang – og opdater siden regelmæssigt. Mind de faste medlemmer om ældre indhold, som de måske har glemt, findes i dit community.
Og hver gang du producerer nyt indhold, så husk at linke til dét allerede eksisterende indhold, der er relevant i den forbindelse. På den måde skaber du overblik og sammenhæng – og viser dit communities dybde og omfang – som jo kun bliver større og mere imponerende med årene.
Nøglen til et velfungerende community
Det er egentlig ret enkelt at skabe et godt community:
- Giv dine medlemmer værdifulde tips, og de vil fortsætte med at betale dig.
- Giv dine medlemmer oplysninger og overblik, de ikke kan finde andre steder, og som forvandler deres problemer til muligheder.
- Giv dine medlemmer løsninger på deres problemer. De fleste Google-søgninger handler om at finde en løsning på et problem. Finder dine medlemmer løsningen på deres problem i dit community, er du godt på vej til at have en succesfuld forretning.
Kort sagt: Opbyg et loyalt fællesskab. Hvis du leverer kvalitetsindhold, vil mange af dine loyale medlemmer købe nye produkter eller ydelser, du tilbyder – og henvise nye medlemmer til dit community. Så uanset hvilken type community og niche du arbejder inden for, kan opskriften på et velfungerende community koges ned til en enkelt regel: Giv en god service!
Er du i gang med at starte dit eget community op, men føler behov for lidt sparring på vejen? – Så se her hvordan jeg kan hjælpe dig.
4 trin til effektiv e-mail marketing
I e-mailen kan du have en reel og ærlig kommunikation med dine kunder, og hvis de kan lide det, du skriver, belønner de dig ved at læse, hver gang du sender noget – og på et tidspunkt købe dine produkter.
Få vejen dertil i min e-mail marketing guide i 4 trin, som du får, ved at ved at tilmelde dig her.