Inbound Marketing er en marketingsform, der sigter imod at skabe leads og konvertere disse til et salg på din hjemmeside. Inbound Marketing er med til at begrænse dit marketingsbudget.
Lad pengene blive i banken og invester i stedet din tid. Måden at gøre det på er, at skabe et interessant indhold, så du bliver fundet af dine brugere, i stedet for at du skal opsøge dem igennem traditionel (outbound) marketing.
Inbound Marketing vender altså trafikken, så du automatisk bliver opsøgt af potentielle kunder og derfor er inbound marketing den rigtige løsning for dig, som ikke har en kæmpemæssigt markedsføringsbudget, men som alligevel gerne vil profilere din virksomhed, dine produkter eller ydelser.
Inbound marketing handler først og fremmest om at skabe indhold, der interesserer din målgruppe.
Er dit indhold seriøst og interessant skaber det automatisk positiv omtale. Samtidig vil nyt og relevant indhold i form af opdateringer på dit hjemmeside få Google til at sende dig højere op i Google-hierarkiet.
Man kommer ikke udenom at tænke SEO, når man arbejder med inbound marketing. Så inden du går i gang med at skabe indhold er du nødt til at undersøge hvem dine kunder er. Undersøg din database og find ud af, hvem der køber dine produkter og hvad der rører sig i din målgruppe. Det er afgørende for at du kan skræddersy dit indhold og ’ramme’ dem med relevant og interessant indhold.
Hvordan skabes indhold
Din strategi afhænger selvfølgelig af, hvor din målgruppe befinder sig og hvordan de agerer på nettet. Vær til stede, der hvor dine kunder befinder sig. Inbound Marketing handler om, at markedsføre sig ved at være relevant og interessant over for din målgruppe. Skab vidensdeling, der er relevant for din målgruppe med blogindlæg, tweet, læg online-videoer på eksempelvis Youtube.
En af de store fordele ved inbound marketing er, at blogge, får dig til at rangere bedre i søgemaskinerne. Dermed får dine kunder nemmere ved at finde dig i søgemaskinerne.
Det er dog ikke nok at skabe indholdet. Du skal også sørge for at folk finder det. Så når du har skrevet et godt indlæg, så spred det til dit netværk på Facebook, Twitter, LinkedIn. Sørg for at have social sharing ikoner på din blog, så det er let for dine læsere at dele dine indlæg, hvis de finder dem interessant. Husk også at udsende nyhedsbreve til dem, som har vist interesse for din virksomhed. Find den rigtige balance og undgå at spamme dine potentielle kunder.
Kunderne finder dig med Inbound Marketing
Inbound Marketing tager tid, men gør du dit arbejde ordentligt, er du seriøs og vedholdende og er dine ’tilbud’ så interessante, at kunderne selv finder frem til dig og aktivt vælger at følge dig og modtage nyheder og anden information fra dig.
Inbound Marketing er også den digitale version af word of mouth. Og man skal ikke undervurderer betydningen af, at dine potentielle kunder anbefaler og genkender dit brand. Det er en kendt sag, at de fleste er tilbøjelige til, at købe et produkt eller handle et sted, som de har hørt om før. Derfor får du masser ud af, at være synlig, der hvor dine kunder befinder sig.
Er dit indhold interessant nok – så vil dine potentielle kunder dele dit budskab og du vil opleve øget trafik på din hjemmeside.
Føler du også, tiden for dig er inde til at få sat turbo på skriveriet og finde lysten og glæden ved at komme ud med dine budskaber? Hvis dit svar er JA, så læs mere om skrivecamp her.