Storytelling har efterhånden i en årrække været et buzzword indenfor marketing, branding, PR og kommunikation. Men hvad er det helt konkret, og hvordan arbejder din virksomhed med det i praksis? Storytelling er et kommunikationsredskab, som skaber værdi omkring jeres branding.
Styrken ved fortællingen er, at de fleste husker den bedre end rå fakta, og det gælder specielt, hvis de kan identificere sig med den historie, der bliver fortalt.
Storytelling er i dag en integreret del af mange virksomheders management- og markeringsstrategier. Fortællingen bruges til at konkretisere et værdisæt, skabe tilslutning til vores holdninger, og samtidig påvirke eller ændre et verdensbillede eller en opfattelse af vores virksomhed.
Hvad vil du gerne fortælle?
Først og fremmest handler det om at finde frem til kernen i det budskab og den historie man gerne vil have fortalt. Som et led i processen skal man selvfølgelig spørge sig selv om ’hvem er vi’ (Kultur), ’hvordan vil vi gerne være’ (Vision) og ’Hvordan opfattes vi af andre’ (Image).
I den sammenhæng bliver det afgørende, at der er sammenhæng mellem virksomhedens interne historier og identitet, og de historier der bliver fortalt til omverdenen.
Helt overordnet gør storytelling sig gældende på flere forskellig plan.
Først og fremmest kan storytelling bruges til at skabe konsensus eller kulturel sensemaking internt i en virksomhed eller organisation. Storytelling vil i den rigtige form understøtte virksomhedens identitet.
Storytelling kan også bruges som online branding, hvor fortællingerne skaber oplevelser, værdier og følelser, som i sidste ende sælger produkter, virksomheder og holdninger. Branding og storytelling er derfor to sider af samme sag. Intet brand uden historie og omvendt.
Den klassiske form er, at man fortæller historier om alt det gode et produkt kan udrette. Det kan være elektroniske hjælpemidler i huset, som gør at det huslige arbejde tager kortere tid og at familien pludselig har mere tid sammen.
Den nye tendens er, at skabe en historie, der bærer produkter og ikke omvendt. Det smarte er selvfølgelig, at historien kan udvikle sig og nye produkter kan få plads i fortællingen. Målet er at sælge produkter med en historie, der adskiller sig fra andre konkurrerende produkter på markedet.
Tip: Brug også storytelling aktivt som et SEO redskab og sørg for at de historier, som dukker op i søgemaskinerne er de gode historier.
Føler du også, tiden for dig er inde til at få sat turbo på skriveriet og finde lysten og glæden ved at komme ud med dine budskaber? Hvis dit svar er JA, så læs mere om skrivecamp her.