Brugen af de sociale medier er som en stor snebold, der ruller ned af bjerget. Den vokser sig større og større, og det samme gør antallet af brugere på Facebook, Twitter, LinkedIn og Youtube.
Undersøgelser viser, at 3 ud af 4 internetbrugere hver dag ser video på nettet. Det gør af indlysende årsager Youtube til en oplagt platform for markedsføring og branding af din virksomhed, hvor du bevæger dig væk fra de traditionelle push marketing strategier og ind på området for PR og sociale medier.
Du kan ikke undgå Youtube
Youtube er det 4 største website i verden, og er verdens næststørste søgemaskine. Vil du bruge Youtube forretningsstrategisk og opnå succes med dit arbejde er der nogle ting, som du indledningsvist skal forholde dig til.
Hvordan ser din målgruppe ud, hvordan kommer du bedst muligt i kontakt med dem, og hvordan får du loyale seere (subscribers) på din Youtube kanal? For at få svar på disse spørgsmål er det nødvendigt at du lægger en brandstrategi for at få det fulde udbytte af Youtube platformen.
Først og fremmest handler det om at producere interessant indhold, som skaber merværdi for din målgruppe. Sørg for at det har relevans for din primære målgruppe, så de gider bruge tid på at se dine videoklip. Og husk så på hovedreglen om, at en video helst ikke skal være mere end af maksimalt 3-4 minutter varighed for at man kan fastholde seerens interesse. Kan du gøre den endnu kortere vil det oftest være en fordel.
Et medie som Facebook har enorm power, så upload dine videoer direkte til Facebook, så dem der følger dig kan se dem, ’like’ dem, kommentere på dem og dele dem.
Udbuddet af videoklip på nettet er enormt og udfordringen er helt klart, at brugerne er blevet meget selektive. Så derfor skal der noget til, hvis dine videoer ikke skal drukne i mængden. Det er nødvendigt, at du tænker kreativt og producerer kvalitets videoklip, der rammer plet og gerne med en skæv vinkel, der overrasker eller begejstre. Der må gerne være en vis grad af X-faktor over dine videoklip.
Forsøg at pirre din målgruppens nysgerrighed
Men forsøg ikke direkte at sælge et produkt. Lav i stedet anmeldelser af (relaterede) produkter, som din virksomhed indirekte kan sættes i forbindelse med eller lav instruktionsvideoer (de har en reel værdi for seerne) eller sjove indslag. Forsøg at pirre din målgruppens nysgerrighed, så de får lyst til at vide mere om dine produkter eller din virksomhed.
Ren teknisk er det vigtigt, at dine videoklip bliver designet, så de passer til Google. Fremtiden kommer helt sikkert til at byde på Google-søgninger efter emner for at få en visuel fremstilling frem for at læse sig til mere viden og information. Og fremtiden er kun lige begyndt.
Det er hele afgørende, at du optimerer dit indhold ved at lave titler, der indeholder relevante søgeord og indholdsbeskrivelsen af indholdet i videoen skal ligeledes udformes som en SEO-tekst. Det øger chancen betydeligt for, at dine videoer dukker op som video-link på Google.
Integrer også din Youtube kanal med din hjemmeside og link imellem dem. På den måde forøger du værdien af dine videoer.