De fleste bruger i dag Google, når de skal søge informationer på nettet om virksomheder eller om produkter. Din virksomheds identitet og omdømme starter altså i søgemaskinerne, hvor dårlig omtale for alt i verden skal undgås.
Nogle virksomheder tror ikke, at det betyder alverden, når der skrives enkelte kritiske kommentarer om dem på nettet. Men det er forkert at undervurdere, hvor meget dårlig omtale på nettet kan skade din virksomheds omdømme.
Derfor gælder det om at have en strategi for, hvordan du minimerer den dårlige omtale og får den skubbet i baggrunden.
Få styr på dit omdømme
Den strategi hedder Online Reputation Management. ORM er en løbende overvågning af hvor og hvornår du bliver nævnt på nettet. Ved hjælp af Online Reputation Management får du et effektivt værktøj til at få kontrol over omtalen og beskytte dit ry på internettet.
Online Reputation Management har fået større og større betydning i takt med at det brugergenererede indhold på nettet er eksploderet. Dårlig omtale fra utilfredse kunder kan være svær at undgå. Til gengæld skal én utilfreds kunde, som ’råber højt’ på nettet, ikke have lov til at skade dit omdømme.
Dårlig omtale på nettet kan hurtigt komme ud af kontrol, hvis ikke den fjernes eller ’overdøves’ af positiv omtale i søgemaskinerne.
Det er de færreste, der kommer helt om på side 3,4 eller 5 i en Google-søgning. Det faktum kan du udnytte og sørge for at omtalen på side 1 i Google er positiv. Målet med ORM er derfor, at tage kontrollen over den dårlige omtale og iværksætte kampagner, der skaber positiv omtale.
Effektiv Online Reputation Management er altså nøglen til succes. En af de væsentligste metoder er at udvælge centrale søgeudtryk, som beskriver din virksomhed og bruge dem i en søgemaskineoptimeringsproces til at skabe positiv omtale.
Sørg for positiv omtale
Skriv artikler og vær en aktiv blogger. Sørg for at den positive omtale dominerer på nettet. På den måde kan du ’skubbe’ den dårlige omtale længere ned af Google-ranglisten. Link også til artikler, blogs og websites generelt, som bringer positiv omtale af dig og dine produkter. Link til det positive og få en bedre ranking i Google.
Brug også ressourcer på en forebyggende indsats og oplev, hvordan Online Reputation Management er med til at styrke din virksomheds generelle omdømme på nettet. Få den positive omtale op i Google-søgningerne, så det er det, som potentielle kunder først støder på, når de bevæger sig ud på informationsmotorvejen.
Med et godt omdømme og positiv omtale på nettet optimerer du muligheden for, at potentielle kunder vælger din virksomhed frem for en af konkurrenterne. Så derfor; sørg for at den negative omtale bliver skubbet langt ned ad Google rangstigen.