Pinterest er det seneste skud på stammen indenfor sociale medier. Endnu er det ikke så stort som hverken Facebook eller Twitter, men til gengæld er den digitale opslagstavle verdens hurtigst voksende sociale medie. Det har taget verden med storm og Pinterest antal af brugere vokser stødt.
Konceptet er at dele fotos, som brugerne sætter op med knappenåle (pins) på deres forskellige boards, som er opdelt i interesseområder. Man udvælger sine favoritkategorier og bliver herefter præsenteret for en masse fotos og bagvedliggende links, hver gang man logger på. Mange brugere sammenligner det med at sidde med deres yndlingsmagasiner og se på fotos af alle de ting, som de interesserer sig for.
Repinning er et centralt begreb, hvor brugerne kan sætte fotos på deres board, så alle dem der følger dem vil blive præsenteret for det eller de fotos næste gang de logger på. Er det interessant nok vil den enkelte bruger dele eller ’repinne’ fotoet. At repinne kan ske i det uendelige og på den måde får du udbredt kendskabet til dit brand eller dine produkter. Markedsføringspotentialet er med andre ord enormt.
Lyder det interessant og er du klar til afprøve de nye forretningsmuligheder, der ligger gemt i Pinterest, så får du her nogle tips til, hvordan du får det størst mulige udbytte af at bruge Pinterest.
1. Det kræver tid – brug den
Ligesom alle andre sociale netværk kræver det tid at være til stede på Pinterest. En måde at få succes på er at følge og blive kendt blandt kvalitetsbevidste og seriøse brugere, der deler samme interesseres som du selv gør. Når først I kender hinanden bliver det lettere at flytte dialogen over på andre sociale medieplatforme.
2. Keep it simple
Opbyg dit board, så simpelt som muligt. Til hvert fotos du ’pinner’kan du skrive en tekst og linke til dit website. Har du nogle let overskuelige boards vil det med garanti booste trafikken radikalt på dit website.
3. Link mellem dit website og Pinterest
’Pin’ fotos fra dit website og led kunderne frem og tilbage mellem dit site og fotos på Pinterest. Tilføj knappen ’Follow my Pins’ på dit website, ligesom du jo også henviser til Facebook, Twitter og Youtube. På den måde bruger du Pinterest som et virtuelt udstillingsvindue, og du gør det samtidig nemt for dine potentielle kunder at følge med i hvad du foretager dig på Pinterest.
4. Brug andre platforme til at promovere dine boards på Pinterest
Du er formentlig allerede massivt til stede på Facebook, Twitter osv. Brug dine connections til at lede trafik ind på Pinterest. Fordelen er, at du allerede har kontakt til en potentiel kundegruppe. Så derfor ligger det selvfølgelig lige for, at ’invitere’ dem ind og se dine fotos på Pinterest.
5. Launch et nyt foto dagligt
Launch et nyt foto hver dag. Er det interessant nok, så får du dine followers til at vende tilbage til dine boards igen og igen. Dermed øger du chancen for at konvertere et besøg til et køb på dit site. Sker det for sjældent at du sætter fotos op på dine boards, så risikerer du at ryge i glemmebogen.
6. Skab et community
Fald ikke for fristelsen til udelukkende at sætte fotos op af dine egne produkter. Skab i stedet et community, hvor brugerne kan komme hele paletten rundt om emnet og ikke kun se produktfotos fra din virksomhed. Hav Pinterest i baghovedet hver gang du surfer på internettet. Slå ting op på dine boards, som du finder interessant. Skriv små blogs om alt muligt mellem himmel og jord og som selvfølgelig indirekte relaterer sig til din forretning. Jo mere interessant du kan lave dit board, jo flere vil du tiltrække. Når du først har fået en masse followers, så vil de uundgåeligt også se det indhold, som kommer fra din virksomhed, og så skulle det jo være mærkeligt, hvis ikke nogen af brugerne klikkede ind forbi dit site.
7. Følg de populære brands
En sikker måde at gøre opmærksom på din eksistens er at følge nogle af de store brands. Ofte vil de også begynde at følge dig. Det vil andre brugere opdage, og så er den positive spiral sat i gang. Find også ud af hvem som følger dig og begynd også at følge dem. Kommenter også gerne på fotos som andre har ’hængt op’ på deres board.
Og husk så afslutningsvis på, at ligesom på andre sociale medier gælder det om at være aktiv. Følg andre, kommenter og repin fotos. Jo mere du deltager, jo bedre resultater opnår du.