Brand og branding strategier var et begreb, der for alvor kom på mode, da virksomheder og reklamefolk i forrige århundrede fik øjnene op for reklamens magt. Det blev hurtigt et mantra med en aktiv branding strategi, og når branding blev koblet sammen med en forretningsplan var strategien med til at styrke virksomhedens image og udbrede kendskabet hos potentielle kunder.
Formålet med branding er at skabe en så stærk position på markedet, at der for forbrugeren reelt ikke eksisterer nogen tilfredsstillende alternativer. I praksis er det næsten umuligt at opnå, men en god branding strategi kan alligevel bringe dig et godt stykke på vej.
Det er vigtigt at din branding strategi er tæt forbundet med virksomhedens reelle værdisæt, så forbrugerne klart og tydeligt kan se, hvordan dit produkt eller din virksomheds kultur, historie og visioner adskiller sig fra konkurrenternes. Spil på værdier og jeres helt unikke historie. Den kan nemlig, modsat et produkt, ikke kopieres.
En luftig brandingkampagne er ikke vejen frem. I bedste fald er det spildt arbejde, og i værste fald vil det på den lange bane skade din virksomheds image og skabe forvirring om din troværdighed.
Jo stærkere brand, jo større markedsværdi. Så enkelt kan det siges.
Få spredt budskabet om et produkts eller en virksomheds identitet, og arbejd målrettet med at få profileret et bestemt image. Gør det i sådan en grad, at I får skabt så tætte relationer til jeres målgruppe, at de stort set uanset pris og andre valgmuligheder vælger din ydelse eller dit produkt.
De sociale medier er en oplagt platform at bruge. Lever jeres produkter eller ydelser op til modtagergruppens forventninger vil det positive budskab brede sig som ringe i vandet. Så sørg for selv at være synlig, der hvor jeres målgruppe befinder sig.
Branding – nye tendenser
Nye undersøgelser viser, at troværdigheden omkring kommunikationsformer for branding er stærkt faldende og flere og flere fravælger reklamer med et ’Nej tak’-skilt på postkassen, både den fysiske og den virtuelle.
Måske derfor er den selvcentrerede branding (version 1.0) også på retur. I dag taler man i stedet om 2. generations branding – eller Branding version 2.0.
Det er nemlig ikke længere tilstrækkeligt at brande sig ud fra den velkendte imagereklamemodel. Denne form for branding skaber ganske enkelt mindre og mindre værdi, og fortsætter man ad det spor vil mange virksomheder opleve, at færre og færre produktlanceringer lykkes efter hensigten.
I de nyeste branding-strategier er der i langt højere grad fokus på mangfoldighed, pluralisme og individualisme. Brugerne er medspilleren, der er med til at definere mulighederne for produktet. Derfor er det logisk set heller ikke længere udelukkende virksomheden der brander et givent produkt. I stedet sker brandingen gennem brugerstyrede medier, som eksempelvis de sociale medier.
Virksomhederne har fokus på at opbygge varige relationer til forbrugerne og skabe en tovejskommunikation. De lytter og lærer og indgår i interaktive fællesskaber med målgruppen. Ofte vil der blive taget udgangspunkt i de meninger og ideer, der er indenfor en given kultur og som er med til at skabe en fælles identitet blandt brugerne.
Branding 1.0 tror, at det er virksomheden, der bestemmer og kan styre forbrugernes adfærd. Branding 2.0 ved, at det er brugerne og kunderne og den kultur, de er en del af, der bestemmer.