Public relation eller PR er en strategisk disciplin, der har til hensigt at skabe goodwill og styrke din virksomheds legitimitet og omdømme i forhold til omverdenen. Public relations bevæger sig i grænselandet mellem flere kommunikationsdiscipliner, og ofte vil det være vanskeligt at skelne entydigt mellem public relation og markedsføring.
Brug Public Relations til at opbygge et godt omdømme
Helt grundlæggende er kommunikation vigtig for din virksomheds omdømme, og gennem en aktiv PR-indsats kan det lade sig gøre at skabe og vedligeholde et positivt billede af jeres brand. Får du succes med din PR-strategi vil det i sidste ende kunne få afgørende indflydelse på din virksomheds salgstal.
Lidt forenklet sagt, så opstår et godt eller dårligt omdømme af måden, som din virksomhed agerer på over tid og måske vigtigst af alt, hvordan omverdenen opfatter virksomhedens adfærd. Journalisternes og mediernes omtale af din virksomhed og dens produkter eller ydelser har stor betydning for, hvordan I bliver opfattet i offentligheden.
Det duer derfor heller ikke at have et super godt produkt at sælge, hvis virksomheden har et dårligt omdømme. Det giver stensikkert ikke det optimale salg.
Derfor er det også vigtigt, at der i jeres Public Relation-arbejde er en direkte og meget tydelig sammenhæng mellem ord og handling, og det er afgørende, at I fremstår som en ærlig og troværdighed virksomhed.
Vær ærlig
Det er en god ide at holde sig til reglen om, at ’Med ærlighed når man længst’. For på den måde er der størst mulig chance for, at I får skabt et godt ry i offentligheden. Bliver virksomhedens målgruppe mødt af et produkt eller nogle ydelser, som lever op til forventningerne vil omdømmet blive yderligere forstærket, og I er godt i gang med at få skabt en positiv spiral.
Gør brug af så mange kanaler indenfor PR-arbejdet, som du finder det relevant. Pressemøder, pressemeddelelser, lobbyarbejde og andre former for udfarende kommunikative strategier bør indgå som en del af PR-arbejdet.
Brug medierne. Sørg for, at få skabt en åben og en konstruktiv dialog med omverdenen. Find ud af i hvilke medier I har størst gennemslagskraft. Og husk også at udnytte de muligheder, der ligger indenfor de sociale medier.
Brug en PR-platform som MyPressWire til at sende dine pressemeddelelser ud med og læs gerne denne bog der giver dig opskriften på hvordan du får succes med PR og sociale medier.