Hvordan påvirker de sociale medier PR-arbejdet? Bliver PR gradvist synonym med sociale medier, og er PR-værktøjskassen i stand til at sætte dagsorden på de sociale medier? Jeg forsøger at besvare spørgsmålene.
Hvilken effekt har de sociale medier på PR?
Sociale medier giver mulighed for at nå folk mere direkte gennem Twitter, Facebook, LinkedIn, Google+ og en stadigt voksende vifte af nye platforme. Det plejer at være B2B og B2C, men nu er det B2P, hvor P’et står for People – folket. De sociale medier går på tværs af de hidtidige kommunikationskanaler og handler om at engagere enkeltpersoner og holde samtaler kørende, uafhængig af pressemeddelelser, lanceringer mv. Det giver enorme muligheder, men også nye udfordringer, at PR-arbejde nu er 24/7.
Hav en strategi
Det centrale i forhold til de sociale medier er at have en strategi – dvs. at tænke grundigt over de ressourcer, du har, og hvordan du fx holder styr på eventuelle samtaler, du begynder. En tråd på et forbrugerforum kan hurtigt blive forsidestof, så virksomhedens omdømme online og offline er i dag uløseligt forbundne. Alle kan oprette en Facebook-, Twitter-, Google+ eller LinkedIn-konto, men du har brug for en strategi for at gøre det til en succes. Hvis du behandler sociale medier som en vigtig del af din PR og bredere forretningsstrategi, kan du til gengæld opnå reelle, forretningsmæssige resultater ad den vej.
Kvalitet og ansvarlighed i kommunikationen
Fremkomsten af sociale medier har også haft den effekt på de øvrige medier, at de nu konstant er på jagt efter unikt og spændende indhold, der kan skaffe trafik til deres websites. Det har ændret PR-funktionen. Succesfulde PR-kampagner handler nu i stigende grad om at kunne tilfredsstille mediernes voksende appetit på spændende, engagerende indhold, som folk ønsker at dele og tale om online. Det gør det samtidig mere vigtigt end nogensinde før at skabe kvalitetsindhold – og tvingende nødvendigt at være ansvarlig og gennemsigtig i sin kommunikation. Til gengæld giver en hybrid tilgang mulighed for at generere et langt mere omfattende og meningsfuldt digitalt udtryk for din virksomhed og dine brands end tidligere.
Er sociale medier og PR blevet synonyme med hinanden?
Sociale medier og PR er blevet meget mere integrerede. Det gør dem ikke nødvendigvis synonyme – men det er tæt på. Virksomheder lever og dør med deres omdømme, og siden indførelsen af sociale netværk lever og dør de meget hurtigere. Forbrugerne søger online efter information og anmeldelser, og undersøgelser viser, at forbrugernes købsbeslutninger påvirkes af, hvad de læser online. Her er sociale medier et centralt element, du som virksomhed ikke har råd til at ignorere. Så de sociale medier bør i en eller anden form være medtænkt i enhver PR-kampagne.
Er den traditionelle PR-værktøjskasse overhovedet duelig til at bane vej på de sociale medier?
PR handler om engagement, uanset platform, og dét spejler de sociale medier. Der er betydelige styrker i den traditionelle PR-værktøjskasse, som gør den velegnet til at køre succesfulde, sociale mediekampagner. PR-folk er godt rustede til de sociale medier, fordi de ved, hvordan man fortæller en historie. De forstår at skabe dialog og tænke i relationer, hvilket er afgørende for at være effektiv på de sociale medier. Og forudsat at man PR-mæssigt har en bred nok ramme til at kunne forstå, hvordan man bedst drager fordel af og integrerer andre discipliner, så er PR-disciplinen fortsat velegnet til at udforme den overordnede strategi.
Der er imidlertid også brug for nye værktøjer til at holde sig ajour med den hurtige teknologiske udvikling, så man effektivt og stilfuldt kan begå sig over for nye målgrupper. Mange SMV’er kæmper for at finde ud af, hvor de skal starte i forhold til de sociale medier for at øge omsætningen, beskytte deres gode navn og reagere på trusler. Og den traditionelle PR-værktøjskasse kan være begrænset, når det gælder om at analysere den store mængde af data, de sociale medier bidrager med – her er virkelig en udfordring. I sidste ende er de bedste kampagner på de sociale medier dem, der for det første gør det grundlæggende godt, og for det andet fortsætter med at forbedre uge efter uge gennem grundig analyse og løbende videreudvikling af strategien.
TIPS! Du kan lære mere om hvordan du får omtale med PR og sociale medier i min bog om samme emne.