At være ansvarlig for en virksomhed kan til tider virke overvældende. Du er nødt til at tage dig af alt fra den daglige drift til at sikre dig eventuelle medarbejderes trivsel, produktudvikle og alt muligt andet. Da dit hovedmål er at drive virksomheden godt, er du naturligvis løbende på udkig efter ting, der kan styrke den.
En af de ting, der med sikkerhed kan skabe en bedre forretning for dig, er det skriftlige indhold, du lægger ud til offentligheden. Og hvorfor så det? Her er en række grunde til, hvorfor bedre tekster kan skabe en bedre forretning for dig.
Bedre tekster giver bedre SEO
En succesrig virksomhed er bevidst om vigtigheden af SEO i sin markedsføringsstrategi. SEO er noget, der skal indtænkes i alle sammenhænge, hvor du vil have folk til at finde din hjemmeside og betale for dine produkter og ydelser.
Desuden skal SEO-arbejdet kombineres med godt indhold for at fungere ordentligt. Du kan ikke bare skrive, hvad der falder dig ind, og lade det være det. De tekster, du lægger ud, skal være gennembearbejdede, og du skal korrekturlæse dem, inden du klikker på “Udgiv”.
Selv om du fx har fundet de helt rigtige søgeord, bliver du ikke placeret højt i søgeresultaterne, hvis resten af indholdet er vanskeligt at fordøje. For at få det til at batte noget, skal du have kvalitetstekster samt en god blanding af indhold. Opsummeret har du brug for værdi, volumen og variation.
En god indholds-markedsføringsstrategi satser på flere typer indhold. Den kan fx omfatte:
- skriftlige blogindlæg
- webinarer
- infografik
- videoer
En sådan blanding af indhold vil give din virksomhed mange fordele, såsom at:
- fremme placeringerne i søgemaskinerne ved at øge variationen og antallet af søgeord på din hjemmeside
- alle kan finde den type indhold, der appellerer mest til netop dem
- du sandsynligvis genererer et stort antal links, som også kan booste din SEO-indsats, alt afhængigt af hvor meget og hvor godt indhold du har
Når dine tekster bliver bedre og appellerer bredere, vil antallet af mennesker, der vælger at læse dem, blive højere. Teksterne får også din virksomhed til at fremstå mere seriøs, og dig som en kompetent og ansvarlig virksomhedsejer. Det øger tilliden til dit brand, og det er dét, der gør det så vigtigt.
Bedre tekster øger salget
Salg er centralt for din virksomhed, fordi det er det, der kan give den succes, du ønsker. Måske oplever du, at folk i dag i højere grad stoler på et videotilbud end et skriftligt – men det er måske, fordi du har glemt at angive fordelene ved produktet/ydelsen.
Hvis du vil overbevise folk om, at dit tilbud er noget, de har brug for i deres liv, er det nødvendigt at skrive bedre tekster, der også inkluderer fordelene. Og jo dyrere dine produkter/ydelser er, desto bedre skal du argumentere for, at de er et godt køb – og det gør du ved at fremhæve fordelene.
Måske tænker du, at hvis du fx oplister samtlige af dit produkts funktioner, så kan du se frem til det vildeste stormløb mod din butik, fordi alle vil købe det – men funktion og værdi er ikke nødvendigvis det samme. Nogle kunder bliver måske overbeviste, men du når ikke det fulde potentiale i salget.
Hvis du vil have folk til at føle, at dit produkt eller din ydelse er værd at bruge penge på, skal du:
- sørge for at lave en god og detaljeret beskrivelse af produktet/ydelsen (inklusive udvalgte eller måske alle funktioner)
- opliste alle de fordele, produktet eller ydelsen giver dem, der benytter det/den
Tag udgangspunkt i det spørgsmål, de fleste kunder har i baghovedet, når de overvejer et køb: “Hvad er der i det for mig, hvis jeg køber dette?” – Og fortæl dem så om fordelene, hvilket er meget mere nyttig information end blot funktionaliteten. Folk tænker på, hvad de i netop deres situation kan bruge dit produkt eller din ydelse til; så sørg for, at de forstår, hvad det er, de kan opnå.
Bedre tekster er bedre kommunikation med dit publikum
Da dit publikum er det, hele din markedsføringsindsats drejer sig om, skal du kommunikere med det på en sådan måde, at det føler, hvor meget du værdsætter det. Tekster er en måde at kommunikere med dit brands publikum på – og derfor er det så vigtigt, at de er gode.
En masse tekstforfattere begår en stor fejltagelse. Meget ofte oplyser de kun fakta om produkterne og virksomheden – og det fungerer ikke godt, fordi læserne ønsker et personligt indhold.
Derfor skal du som god tekstforfatter vide, hvordan du skriver til forskellige målgrupper. Fx vil indhold, der er skrevet til en dyrebutik, ikke være det samme som det, der er skabt til en it-virksomhed.
Og derfor er det, som beskrevet ovenfor, mere effektivt at beskrive, hvordan din virksomheds produkter eller ydelser vil hjælpe kunden end at opliste alle funktionerne. Tekstforfatning handler om kundens syn på virksomheden, ikke om virksomheden. Giv dine kunder en fornemmelse af, hvad din virksomhed står for, og vis dem, hvorfor den er deres tid og penge værd.
Bedre tekster styrker dit brand
Dit brand er vigtigt, når det kommer til at fange folks opmærksomhed og gøre dem til kunder. Grundlæggende skal dit brand portrættere din virksomhed præcist, som du ønsker, dit publikum opfatter den – og brandet påvirker ikke kun dine kunders syn på din virksomhed, men også deres købsvaner.
Ved at skabe bedre tekster vil det billede, du prøver at indprente i dine kunders sind, blive tydeligere. Dit indhold afspejler dit brand gennem sproget, tonen, ordvalget mv., men også i graden af troværdighed.
Gennemsnitligt indhold gør ikke noget godt. Det kan endda afskrække en masse og overbevise dem om, at din virksomhed ikke er værd at knytte sig til. Med andre ord afspejler dårlige tekster din virksomhed på en dårlig måde. Det gælder fx tekster, der er sjuskede, forhastede, indeholder mange fejl osv.
Online-transaktioner kræver virkeligt gode tekster
Flere og flere mennesker er blevet glade for at handle online, og den tendens er kun blevet styrket i den seneste tid. Det er på mange måder også nemmere og mere bekvemt og praktisk at købe – og sælge – online.
Mens et salg i en fysisk butik kræver en sælger, der formår at formidle et budskab, har et godt kropssprog og mange andre ting, er dette ikke nødvendigt i en online-interaktion – det er de gode tekster til gengæld.
Teksterne overtager sælgerens plads – og det betyder, at du er nødt til at finde den gode tekstforfatter inden i dig frem. At overbevise folk om, at de skal klikke på køb-knappen, kræver stærke tekster.
Hvis dine tekster er sløsede, mangelfulde eller ikke stiller skarpt på netop dine kunder, begrænser du dit salg. Virkeligt gode forretningsplaner med stort potentiale for succes kan gå ned på en dårligt skrevet tekst.
Så hvis du vil have folk til at tilføje dit produkt til deres indkøbskurv og gennemføre købet, skal du:
- skrive en stærk tekst, der fuldt udfolder, hvad dine kunder kan opnå ved at bruge produktet eller modtage ydelsen
- sørge for, at der ikke er nogen mislyde i dine sætninger og formuleringer (tone, ordvalg, sproglige billeder osv.)
- korrekturlæse for at sikre, at der ikke er nogen grammatiske fejl
- undgå at oversælge
- undgå at brug lange sætninger
- skrive personligt til den potentielle kunde
- skrive til dine kunder, ligesom du ville tale til dem, hvis du stod over for dem
Bedre tekster styrer uden om farerne ved duplikeret indhold
Måske er du stødt på indhold, der virkede bekendt, og som du var temmelig sikker på, at du havde set på en anden hjemmeside før. Det kan du meget vel have gjort – for der er desværre mange websteder, der bruger tekster, som er kopieret fra andre websteder i et misforstået forsøg på at nå til tops i søgeresultaterne. I virkeligheden er søgemaskiner ikke ret glade for kopieret indhold.
Derfor kopierer og indsætter en god tekstforfatter ikke indhold fra andre hjemmesider og bruger det som sit eget. Du skal skabe nyt og originalt indhold, som er af en sådan art, at det matcher din virksomheds tone såvel som dens publikum.
Originalt og gennembearbejdet indhold, som rammer din målgruppe præcist, har – ud over de fordele, jeg har beskrevet ovenfor – også den fordel, at du ikke bliver straffet af Google for at bruge duplikatindhold. Google gør nemlig kopieret indhold usynligt i de organiske søgeresultater, hvilket har den stik modsatte effekt af, hvad du ønsker.
En god tekst er en tekst, der er fuldstændig original og ikke kopieret fra nogen anden kilde.
Bedre tekster er vigtige for dig
Der er helt sikkert mange andre ting, der er relevante for dig ud fra et forretningsmæssigt perspektiv, men du vil utvivlsomt få et godt udbytte af at sætte bedre tekster på din to-do-liste. At skrive gode tekster er helt afgørende, når du vil fange folks opmærksomhed og overbevise dem om, at de skal blive kunder hos dig.
Du skal skrive, så du afspejler dit brand bedst muligt og taler direkte og personligt til netop din målgruppe. Skal dine tekster helt op at ringe, må de ikke have nogen fejl, være forhastede eller på anden vis fremstå useriøse.
Jeg håber, at du efter at have læst denne artikel, har fået en større forståelse for, hvorfor bedre tekster er essentielle for at få succes med din virksomhed.
4 trin til effektiv e-mail marketing
I e-mailen kan du have en reel og ærlig kommunikation med dine kunder, og hvis de kan lide det, du skriver, belønner de dig ved at læse, hver gang du sender noget – og på et tidspunkt købe dine produkter.
Få vejen dertil i min e-mail marketing guide i 4 trin, som du får, ved at ved at tilmelde dig her.