Med en god markedsføringsplan når du dine målgrupper, øger din kundebase og forbedrer i sidste ende din bundlinje. Uden kunder overlever din virksomhed ikke, og for at tiltrække og fastholde kunder har din virksomhed brug for at markedsføre sig.
Det er usandsynligt, at folk uden videre tropper op i din forretning eller på din hjemmeside og køber noget fra dig, hvis de ikke ved, hvem du er, hvad du sælger, og hvorfor de skal vælge dig frem for en konkurrent. Markedsføringen får dine kunder til at forstå, hvordan netop dine produkter eller ydelser adskiller sig fra konkurrenternes, og markedsføringsplanen hjælper dig med at udvikle dine produkter eller ydelser, så de rent faktisk opfylder de behov, dine målgrupper har.
Marketing er for alle virksomheder – både store og små
En marketingplan er desuden ofte nødvendig, når du søger finansiering, og den hjælper dig under alle omstændigheder med at sætte klare, realistiske og målbare mål for din virksomhed. At udvikle en markedsføringsplan kræver tid og engagement, men det er til gengæld en meget værdifuld proces, der i høj grad kan bidrage til din virksomheds succes. Mange mindre virksomheder lægger ikke nok vægt på markedsføring – de opfatter det ofte som noget, der kræver en masse penge og fancy reklamekampagner. Men markedsføring handler om meget mere end reklame og salg.
Hvad gør din virksomhed unik?
At opbygge dit brand er en afgørende del af at opbygge din virksomhed. Nogle af de spørgsmål, du er nødt til at overveje for at skabe et solidt fundament for din virksomhed og dit brand, er:
- Hvilke behov har dine målgrupper?
- Hvordan søger dine konkurrenter at opfylde behovene hos dine målgrupper?
- Hvordan kan du hjælpe dine målgrupper med at forstå, hvorfor dit produkt eller din service er bedre end eller forskellig fra konkurrenternes?
Du har sikkert allerede overvejet nogle af disse spørgsmål, da du lavede din forretningsplan, men mange virksomheder er ikke klar over, at spørgsmålene også er fundamentale i markedsføringen. Så hvis du allerede har behandlet disse kritiske punkter, har du taget de første skridt i opbygningen af en succesfuld forretning og et brand med gennemslagskraft!
En markedsføringsplan er et strategisk dokument
Research til og udarbejdelse af din marketingplan giver dig chancen for at:
- Identificere dine målgrupper og forstå, hvordan dine produkter eller ydelser opfylder deres behov
- Identificere dine konkurrenter og lære om deres styrker og svagheder
- Positionere dit brand, dine produkter og ydelser, så dine målgrupper ser din virksomhed som
- bedre eller anderledes end konkurrenternes
- Sætte specifikke, målbare mål og tidsrammer for dine marketingaktiviteter
- Udarbejde en strategi for, hvordan du når dine målgrupper, herunder hvilke kanaler og værktøjer du vil bruge
En marketingplan giver dig kontrol over din virksomhed
En af de største fordele ved at udvikle en markedsføringsplan er, at den hjælper dig med at prioritere dine ressourcer og planlægge din virksomheds vækst. Planlægningsprocessen hjælper dig med at forstå de forskellige faktorer, der kan påvirke din succes, så du i stedet for at bekymre dig om fremtiden kan opnå en høj grad af kontrol over din virksomhed og dit levebrød. Din markedsføringsplan er på mange måder et nyttigt redskab i den daglige drift af din virksomhed. Når du udvikler din plan, vil du sætte mål og milepæle, der blandt andet hjælper dig med at:
- Budgettere og afsætte ressourcer
- Motivere dig selv og dine medarbejdere
- Gøre dine marketingaktiviteter mere effektive
Det er vigtigt at have en markedsføringsplan – og at holde den ajour
Din markedsføringsplan er ikke et dokument, du opretter én gang for alle og så gemmer i din nederste skuffe. Det er en levende guide, som du bør udvikle, i takt med at din virksomhed vokser og/eller ændrer sig. Sørg derfor for med jævne mellemrum at gennemgå og revidere din marketingplan.
Husk: Hvis du vil have en effektiv markedsføringsplan, kræver det disciplin, tid og fokus, og processen med at skabe den kan virke udfordrende. Til gengæld er processen og resultatet særdeles givende, du får lejlighed til at være kreativ – og så er det også sjovt!