Har du lyst til at starte dit eget community?
Her er et bud på, hvad der er værd at overveje, før du går i gang – og seks trin, du må igennem, før du er klar til at lancere dit nye community.
Et community tilbyder værdifuldt indhold og typisk også mulighed for, at medlemmerne kan interagere med hinanden – og med dig. Medlemmerne betaler dig et månedligt beløb for at være med i community’et.
Ligesom man betaler til fx et træningscenter for at komme og bruge redskaberne og evt. andre faciliteter, betaler medlemmerne i community’et for at få adgang til det indhold, du tilbyder der.
Fordele ved at have et community
Der er mange fordele ved at have et community. Fx giver et community dig:
- en stabil, månedlig indkomst og på sigt øget indtjening
- ro til at lave godt og dybtgående indhold uden at bekymre dig for:
– om du får penge for det
– hvordan du får nogen til at se/læse/høre det - mulighed for at opbygge en gruppe af loyale kunder, som har tillid til dig
- en sted at teste dine nyeste idéer til produkter og ydelser
- et sted at promovere nye produkter og ydelser
- mulighed for at opbygge din status som ekspert på et område
- mulighed for at skabe andre indtægtskilder i form af fx rådgivning, foredrag mv.
- stor fleksibilitet: du kan arbejde med dit community, når og hvor det passer dig – og holde fri, når du vil.
Ulemper
Der er selvfølgelig også nogle ulemper ved at have et community, som du bør overveje, inden du lægger fra land. Ulemperne handler primært om, at du ikke kommer stillesiddende til den ’nemme’ indtægt, men at det kræver noget arbejde at starte et community op. Du skal fx:
- lave en del indhold, før du overhovedet får nogen indtægter. Der går altså nogen tid, før du kan læne dig lidt tilbage og glæde dig over, at pengene tikker ind hver måned
- sætte dig ind i de gratis muligheder eller betale for softwaren til dit community.
Når først community’et er oppe at køre, er der indtægt, der kommer ’af sig selv’, men du skal stadig:
- holde dig opdateret om nyheder og tendenser inden for din niche for at sikre, at dine medlemmer fortsat får kvalitetsindhold
- levere nyt, godt indhold regelmæssigt, så medlemmerne bliver ved med at være glade for medlemskabet
- arbejde for at erstatte medlemmer, der forlader dit community og/eller for at øge antallet af medlemmer
Typer af communities
Der findes flere forskellige former for community, men de fleste tilbyder en eller flere af følgende typer indhold:
- information/viden – i form af artikler, rapporter mv.
- kurser/undervisning – i form af e-mailserier, videoer, webinarer mv.
- kontakt med eksperten (dig) – i form af fx live-webinarer, live-chat mv.
- redskaber – i form af tjeklister, skabeloner, beregningsværktøjer, apps, software mv.
Indholdet i dit community kan også tilbydes på forskellige måder. Det kan være via e-mail – fx et e-mail-kursus med en tilsendt lektion en gang om ugen – eller det kan være et online-medlemsområde, hvor medlemmerne kan få adgang til indholdet OG udveksle med hinanden og dig; jeg vil klart anbefale det sidste.
I det sidste tilfælde skal der selvfølgelig være noget godt indhold fra start, men derudover skal du med jævne mellemrum levere nyt indhold, fx i form af tillægs-moduler, nye artikler og videoer, live-webinarer osv., samtidig med at du evt. også i et vist omfang skal besvare spørgsmål, kommentere på indlæg mv.
Find din niche
Rækken af emnefelter, du kan bygge dit community op omkring, er uendelig. Nøglen til succes er at finde en idé, der giver anledning til en masse indhold uden nogen øvre grænse – og som andre vil betale for at få adgang til.
Her er et godt udgangspunkt at overveje idéer, der hjælper andre, fx sparer dem tid og/eller penge eller hjælper dem med noget, de har svært ved og/eller gerne vil lære mere om.
Generelt bliver folk medlemmer af et community, fordi det forenkler deres liv, lærer dem færdigheder, de har behov for, eller giver dem mere detaljeret indsigt i et emne end det, der ligger frit tilgængeligt online. Uanset hvad du vælger, så lad det være en niche; jo mere nichepræget dit community er, desto større chancer for succes.
Sådan kommer du i gang
1) Brainstorm
Lav en brainstorm på idéer til dit community.
Skriv en liste over, hvad du kan, ved, interesserer dig for, har erfaring med osv. – fx:
- Hvad elsker du at lave?
- Hvad kan du lære andre?
- Hvad kan du hjælpe andre med, så de sparer tid og/eller penge?
- Har du nogle gode værktøjer, du kan tilbyde andre og evt. oplære dem i at bruge?
2) Tjek markedet
Undersøg din favoritidé for at finde ud af, om der er efterspørgsel på det, du vil tilbyde, og om nogen er villige og i stand til at betale for det. Der er mange ting, folk siger, de gerne vil have, men vil de have det nok til at betale for det, og er det, de er villige til at betale, rentabelt for dig?
3) Lær af communities, du selv er med i
Er du selv med i et community? – hvis ikke så bliv det og gerne nogle måneder, før du selv starter én op! I andres communities får du inspiration til, hvordan du kan strukturere din egen.
Skal du fx have:
- månedlige webinarer (med dig selv eller en gæst)?
- månedlige Q&A-chats eller -webinarer?
- et medlemsforum (ja, det skal du), og hvordan skal det bygges op?
- månedlige e-mails med info om nyt indhold, emner der er fokus på i forummet o.l.?
Overvej, hvad der fungerer godt for dig i det community, du er med i. Hvad gør det værd at betale det månedlige gebyr? Og hvad fungerer mindre godt for dig? Er der noget, du savner, eller ting, du vil gøre anderledes?
Inddrag også dine erfaringer med kurser og undervisning i det hele taget; hvad virker godt, og hvad gør ikke – hvad betyder noget for dig som kursist?
4) Planlæg dit medlemsprogram
Beslut dig for, hvad du vil tilbyde, hvordan og hvornår/hvor ofte? Og hvor lang tid skal folk blive i dit community – er det i en 3-måneders periode, et år eller to eller potentielt resten af livet?
Formen og dit indhold skal selvfølgelig afspejle arten af dit community.
Du kan fx godt lave et onlinekursus, som det tager nogle uger eller måneder at gennemføre, og så har medlemsskabet en naturlig slutdato deromkring – medmindre indholdet kun findes på hjemmesiden, og medlemmerne fortsætter medlemsskabet for at blive ved med at have adgang til indholdet og/eller for at deltage i Q&A-webinarer o.l.
Fordelen ved dén type af community er, at når du først har lavet kursusindholdet, vil der være en form for ’passiv’ indtægt, idet du kan sælge det samme indhold igen og igen. Men på et tidspunkt vil tiden løbe fra dit kursus, og du skal starte noget nyt op igen.
Jeg tror meget mere på, at tiden er til fortløbende fællesskaber, som fint kan indledes med et kursus, men som fortsætter med forskellige aktiviteter, opgraderinger af indholdet osv. Det kræver så, at du regelmæssigt tilbyder nyt indhold for at pleje de eksisterende medlemmer – og det kræver igen, at du vælger et emne, du kan blive ved med at lave nyt indhold om, og som du er villig til at beskæftige dig med i mange år fremover.
5) Vælg dine værktøjer
Hvor skal dit community have til huse, og hvilken software vil du benytte? Der er flere gode og gratis værktøjer, men du skal selvfølgelig sikre dig, at det, du vælger, kan det, du skal bruge det til.
For at fastholde dine medlemmer skal du sørge for, at din software kan præcis det, dine medlemmer har behov for. Her kan teknisk support være en vigtig faktor sammen med regelmæssige softwareopdateringer.
6) Fastlæg prisen/priserne
Find ud af, hvad det skal koste at være medlem af dit community. Prisen afhænger af en række faktorer, fx:
- Hvad har du af udgifter, inkl. den tid du forventer at bruge løbende?
- Hvor mange medlemmer satser du på at få i dit community?
- Skal det være et eksklusiv community med få medlemmer, der betaler en høj pris?
- Eller skal det være et community med mange medlemmer, som betaler en pris, der er så lav, at de næsten ikke tænker over det?
- Hvad tyder dine undersøgelser på, at folk i din målgruppe er villige til at betale?
- Er det samme pris til alle, eller vil du fx operere med, at:
– man kan få den/de første måned(er) gratis eller til en lavere pris?
– man får medlemskabet med i nogle måneder, når man køber et andet produkt/ydelse hos dig?
– man sparer ved at købe ½ års medlemskab ad gangen (så du får længere tid til at opbygge tillid og loyalitet)?
– prisen falder efter nogle måneder, et år eller…?
Når du har gjort dig alle disse overvejelser og besluttet dig for, hvad du vil gøre og ikke gøre, har du et godt grundlag for at starte op og lancere dit community – og byde rigtige, levende mennesker velkommen i den.
Vil du gerne i gang med dit eget community, men føler, det vil være godt med lidt sparring på vejen? – Så se her hvordan jeg kan hjælpe dig.
4 trin til effektiv e-mail marketing
I e-mailen kan du have en reel og ærlig kommunikation med dine kunder, og hvis de kan lide det, du skriver, belønner de dig ved at læse, hver gang du sender noget – og på et tidspunkt købe dine produkter.
Få vejen dertil i min e-mail marketing guide i 4 trin, som du får, ved at ved at tilmelde dig her.