Du gør sikkert det samme som mig og mange andre: bruger tiden på Facebook, LinkedIn og Instagram, deltager i events, netværker, lytter til podcast, ser YouTube, modtager nyhedsbreve m.m.
Du og jeg bliver udsat for tusindvis af budskaber hver dag, og de fleste er flygtige og handler egentlig kun om at sælge os noget.
Sådan har dine læsere det også, og det skal du have i baghovedet, når du skriver dine nyhedsbreve og sender ud.
Forestil dig, du er et radioprogram
Du kan vælge at være det radioprogram, dine lyttere vælger som det første – eller det, de fravælger, fordi det er fyldt med reklamer, er kedeligt, og/eller fordi værten i programmet ikke forstår at underholde.
Det er vigtigt, at du med dine nyhedsbreve giver værdi til dine læsere og underholder dem, så de bliver faste læsere – som var det deres yndlings-radioprogram.
En god test er at sende dit eget nyhedsbrev til dig selv og prøve at opleve det at være modtager af dit nyhedsbrev.
Stil dig selv spørgsmålene:
Giver det mig værdi, det jeg læser?
Er det underholdende?
Kan jeg mærke personen bag ordene?
Hvis ikke du får et klart, positivt svar, så arbejd videre med nyhedsbrevet.
Tænk på, at du er vært på dit eget radioprogram og rundt omkring ude i verden har hundredvis, ja måske tusindvis af faste lyttere.
Gør, hvad du kan for hver gang at leve op til deres forventninger, ja måske endda overgå dem…
En anden ting, du kan overveje, er, at et radioprogram kommer på et fast tidspunkt, hver gang det bliver sendt.
Det vil sige, at lytterne kan forvente at høre radioprogrammet på dette tidspunkt: Det skal de også helst kunne med dit nyhedsbrev.
For lidt under et år siden udkom mit nyhedsbrev sporadisk, når jeg syntes, jeg havde noget at fortælle.
Efter jeg er begyndt at lade det udkomme hver fredag morgen, føler jeg i højere grad, at jeg har mit eget radioprogram med en masse glade lyttere/læsere.
Og efter jeg er begyndt at sende fast ud en gang om ugen, har jeg fået højere åbningsrater, mange flere af mine læsere skriver tilbage, og sjovt nok kommer der flere tilmeldinger til nyhedsbrevet, uden at jeg i øvrigt har gjort noget anderledes.
Jeg er sikker på, at du kan få de samme resultater.
Tænk på dig selv som vært på dit eget radioprogram, som udkommer løbende fx hver uge eller hver 14. dag, og hvor du vælger indholdet af dit program/nyhedsbrevet.
Lige til sidst vil jeg nævne endnu et par fordele ved at udkomme med en fast frekvens: Dine læsere vil huske dig markant bedre, og du vil skabe større tillid til dig i dem – fordi de ved, at de kan regne med dig.
Du vil ikke have læsere, som når de modtager et nyhedsbrev fra dig, undrer sig over, hvornår de har tilmeldt sig, og leder efter afmeld-linket.