Som selvstændig har du formentlig startet din egen virksomhed, fordi du kan lide at interagere med mennesker og levere produkter eller tjenester, som andre har brug for. Ud af den impuls vokser der primært venlige relationer – og det kan have negativ indflydelse på din virksomhed, hvis den også kommer til at omfatte medarbejdere.
Som chef er der ikke altid langt fra at udvise empati over for de mennesker, der arbejder for dig, og at blive set som nem at manipulere med. At blive ’venner’ med dine medarbejdere, som så til gengæld vil arbejde hårdere, virker måske umiddelbart som en god idé, men medfører en række faldgruber.
Test din ledelsesstil
Hvor mange af de følgende træk kan du genkende i din måde at lede på?
- Du holder ofte ikke folk ansvarlige for en utilfredsstillende indsats.
- Du vælger ofte at undgå konflikter og håber i stedet på, at folk selv vil finde ud af at løse tingene.
- Du har tendens til at påtage dig arbejde, andre undlader at udføre, selv om opgaverne ret beset ikke er dine.
- Når det er tid til at foretage større ændringer i virksomheden, kapitulerer du ofte over for medarbejdernes indvendinger – og foretager ikke de nødvendige justeringer.
- Du kan virkelig godt lide, at andre godt kan lide dig.
Hvis du kan identificere dig med nogle af disse træk, så bemærk, hvordan din ledelsesstil kan påvirke adfærden på arbejdspladsen:
- Dine medarbejdere bliver ikke færdige med opgaverne til tiden og undlader at fortælle dig det.
- Dine ordrer bliver enten ignoreret, eller også argumenterer de ansatte imod dine beslutninger.
- Du føler dig forpligtet til at forklare dig for at retfærdiggøre en opgave, du sætter nogen til.
- Dine medarbejdere føler sig til enhver tid velkomne til at kigge forbi dit kontor og dele detaljer fra deres privatliv.
Man behøver ikke være professor for at gennemskue, at ovenstående er advarselssignaler om de uheldige følger af at være alt for rar som chef og virksomhedsejer.
Sådan bliver du mindre ’rar’
Løsningen er at blive professionelt venlig. Skab sunde relationer til dine medarbejdere uden at gå på kompromis med dine forretningsmæssige mål og visioner for fremtiden.
Prøv at følge disse få, grundlæggende principper:
Giv alle en fair behandling – og bedøm alle efter samme målestok. Undgå at favorisere (og undgå, at nogen får den opfattelse, at du favoriserer), så ingen føler, at dem, der arbejder mindre eller dårligere end gennemsnittet, bliver beskyttet.
Undgå sladder. Hvor fristende det end kan være at småsnakke om saftige hændelser i medarbejdernes liv, så lad være. Det ikke bare underminerer folks respekt for dig, men fører også uundgåeligt til vrede blandt dem, der føler sig uden for inderkredsen.
Lær at håndtere konflikter. Ikke alle føler, de er skabt til den ubehagelige opgave at håndtere konflikter mellem medarbejderne, men det hører med til at drive en virksomhed. Overvej at hyre en coach til at hjælpe dig med at udvikle dine færdigheder i effektiv konfliktløsning. En stærk leder forstår at træde til, løse problemerne og vejlede sine medarbejdere i at takle besværlige sager fremover.
Få dækket dit behov for at være vellidt uden for arbejdspladsen. Et godt netværk af venner og bekendte i dit personlige liv vil mindske din trang til at være ’venner’ med dine medarbejdere.