Har du besluttet dig for at oprette en side på Facebook, så får du her nogle gode råd til, hvordan du kan få gang i den positive spiral og få masser af likes. Først og fremmest skal du være indstillet på, at det kræver tid og hårdt benarbejde at få løbet dit projekt i gang. Se det som en investering og få på den lange bane glæde af Facebook, som din nye markedsføringskanal.
Det er vigtigt, at siden præsenterer sig godt overfor de besøgende. Start med at oprette en side og få lagt nogle flotte billeder ind i toppen af siden enten af dine produkter eller billeder, der relaterer sig til din forretning.
Et godt sted at starte er, hvis du deler din virksomhedsprofil med din private profil. På den måde får du i første omgang dine venner til at være med til at kickstarte din side.
Med de første likes i kartoteket er du nu klar til at poste nogle interessante opdateringer, der gerne skulle afføde god respons. Det er selvfølgelig vigtigt, at du har gjort dig nogle overvejelser omkring, hvordan din målgruppe ser ud og hvad de interesserer sig for.
Tænk ud ad boksen – vær kreativ og post skæve, sjove og interessante opdateringer. Brug gerne Youtube videoklip og post også gerne billeder og gode tilbud. Men undlad at gøre din side til en ren salgskanal.
Skab værdi for dine likes
Dine opdateringer vil trække trafik til din profil, og er indholdet interessant nok (morsomt, interessant, lærerigt, inspirerende) vil brugerne begynde at like.
Facebooks algoritme betyder imidlertid, at dine opdateringer kun ryger ud til en del af dem som har liket din side. Men vil du være sikkert på at nå ud til alle dine likes kan du gennem Facebook købe dig til ydelser, som sender dine opdateringer ud til alle.
Facebook logikken gør så, at alle som er venner med dine likes kan se, at de har kommenteret eller ’liket’ en opdatering. Måske finder vennerne det så interessant, at de går ind på din side og ’liker’. På den måde får du sat gang i en positiv spiral, der i løbet af kort tid kan give dig masser af ’likes’.
Vær aktiv og post flere gange om ugen
Den menneskelige psykologi virker oftest på den måde, at de fleste synes bedst om en side, hvor der er masser af likes og masser af aktivitet. Mennesker er, set over en bred kam, flokdyr, der søger hen hvor andre er. Så sørg for at have en aktiv side, som skaber likes. På den måde får du på sigt en masse foræret til gavn for din forretning.
Stil gerne spørgsmål, som skal få dine likes til at kommentere dine opslag. Og er du ekspert indenfor et bestemt område eller besidder du blot en stor viden, så del ud af den. Deltag aktivt i debatten på forskellige blogs og ’underskriv’ dig med din side. Det er altsammen med til at give større synlighed og tiltrække trafik og likes.
Post opdateringer med jævne mellemrum og gerne flere gange om ugen – HVIS du har noget interessant at fortælle dine likes.
Integrer dine forretningsplatforme, så alle der besøger dit website kan like din facebook-profil.
Læg Feature sider med andre virksomheder ind på din side og spørg om de vil gøre det samme for dig.
Husk at integrere et Facebook ikon på din signatur, så man under dine (afsender) kontaktinformationer kan linke og like din Facebook-side.
Kommenter også indlæg på andre sites. Det er med til at skabe opmærksomhed omkring din profil og din side.
Køb dig IKKE til likes og undgå konkurrencer
Likes købt gennem eksempelvis fiverr eller andre tjenester, der tilbyder likes er oftest folk, der enten er inaktive eller blot bliver betalt for at like din side (fakebrugere eller spam-profiler), men som ikke interesserer sig for dine produkter. Derfor vil de som regel ikke udløse en masse likes fra deres venner.
Det at købe sig til likes er noget som skiller vandene. Nogle er for, andre er imod, men vil du booste din forretning ved at købe likes, så sørg for at der er tale om danske likes og undersøg, så vidt det er muligt, om der er tale om ’kvalitets’likes’. Det øger trods alt chancen for at du får udbytte af din investering.
En anden måde at tiltrække likes på er at udskrive konkurrencer. For mange garvede Facebook brugere får det imidlertid advarselslamperne til at blinke. Dels har Facebook særlige konkurrenceregler for den slags ’markedsføring’ som SKAL overholdes, og dels så risikerer du at tiltrække lykkeriddere, som ikke skaber værdi for din virksomhed, men udelukkende går efter en hurtig gevinst.
Vælger du at lave konkurrencer skal du sørge for, at der er en tæt sammenhæng mellem de præmier du udlodder og de interesserer dine likes deler med dig.