Lidt over 2,2 mio. danskere har i dag en profil på LinkedIn. På verdensplan er tallet over 530 mio., og der findes derfor et enormt potentiale for at udveksle ideer og informationer på netop denne platform.
Modsat flere andre sociale medier har LinkedIn karakter af at være en netværk for professionelle relationer, og LinkedIn er således ikke platformen, hvor du eller din virksomhed skal satse på direkte salg.
Dermed ikke sagt at LinkedIn ikke er en platform som skal udnyttes. For på LinkedIn kan du komme direkte i kontakt med relevante beslutningstagere og potentielle kunder eller samarbejdspartnere.
Misbrug ikke dine kontakter
Det gælder blot om ikke at misbruge de kontakter, som du har fået skabt dig på LinkedIn. På LinkedIn kan du skabe one-to-one forbindelser, som på sigt kan resultere i et samarbejde. Måden at gøre det på kan eksempelvis være at skrive 2-3 linjers statusbeskeder, som du dagligt opdaterer og på den måde frister dine connections til at lære dig bedre at kende.
Kunderne søger information, og det faktum kan du udnytte til at dele din viden om et specifikt emne. Ved at dele ud af din viden hjælper du andre, som i første omgang vil lade sig inspirere af dine gode tips.
Krydr dine statusopdateringer med links, så folk selv kan bestemme om de vil klikke videre til eksempelvis din hjemmeside. Opret en fokusgruppe, meld dig ind i alle relevante grupper, deltag i debatten og stil spørgsmål.
Gør du det på en ordentlig og saglig måde vil du blive et accepteret medlem i et nyt netværk. Du vil i løbet af kort tid få opbygget nye kontakter, og i sidste ende resulterer det måske i at du får nye kunder eller finder nye samarbejdspartnere.
At være til stede på LinkedIn kan være en langsigtet investering, der kræver en masse tålmodighed. Dit netværk skal lære dig og dine kompetencer at kende. Over tid vil du få opbygget stærke relationer, og opleve at du måske bliver anbefalet (du har fået din egen ambassadør), fordi nogen finder det du siger interessant.
Know me, Like me, Follow me.
Når du først dertil har din indirekte markedsføringsstrategi været en succes. Nye kunder vil kontakte dig, og din forretning vil begynde at vokse.