Alle elsker en god historie – det at fortælle historier er helt grundlæggende for vores kommunikation. Vi hører gerne om en sjov situation derhjemme i morges eller om en frisk bemærkning fra ægtefællen, barnet eller naboen.
Vi lytter også, når ræven har taget de nys installerede høns, eller hunden er død – for både glade og sørgelige historier er gode historier, hvis de rører os.
– Og vi ikke bare lytter; vi husker også de gode historier. Så…
Hvis du vil huskes, så fortæl en god historie!
Her vil jeg give dig nogle tips til, hvordan du nemt kommer i gang med at fortælle historier i dine e-mails.
Historiefortælling er nemlig nøglen til at sælge effektivt.
Dine læsere kan snildt have glemt samtlige pointer, du måtte have, få minutter efter, de har læst fx dit nyhedsbrev – men hvis du har fortalt en historie, øger du sandsynligheden for at blive husket betragteligt.
Det er helt fint med information, kampagner med særtilbud mv. – husk blot, at den slags appellerer til de logisk tænkende centre i hjernen, mens historier går direkte ind i vores følelser.
Du sælger gennem følelser – ikke med logik.
Hvordan kommer du så i gang med at fortælle historier i dine e-mails? Her er nogle nemme historier at starte med:
1. Kundecasen
Den nemmeste type historie at lægge ud med er en kundecase. Kontakt nogle af dine tilfredse kunder, og spørg ind til, hvordan de fandt frem til dit produkt eller din ydelse, og hvad de har fået ud af det?
Måske er der nogen, der bruger det, du sælger, på en unik måde? Det er også en oplagt historie at starte med.
Kundecases beskriver både det problem, dit produkt løser, og dokumenterer, at du holder de løfter, du giver, når du markedsfører dig.
2. Anledningen
Hvis du har særlige rabatter, tidsbegrænsede tilbud el.lign., er det godt at begrunde hvorfor – det gør dit tilbud mere troværdigt. Begrundelsen kan fx være, at:
- det er jul (– og du skal i år holde jul sammen med…)
- du har fødselsdag (– og i år fejrer du den ved at…)
- det er 5 år siden, du åbnede din webshop (– og siden da er der sket…)
- du og din virksomhed tager på efterårsferie snart (– og i ferien skal du…)
- priserne er så gode netop nu, fordi du har indkøbt en stor varebeholdning billigt (– og det blev muligt, fordi…).
Uanset hvad anledningen er, så gør dig selv og dine læsere den tjeneste at knytte en lille historie til anledningen, så den bliver mindeværdig.
3. Baggrunden
Hvorfor startede du din forretning? Hvilket problem eller hul så du i markedet? Hvad motiverede dig til at handle på din idé og starte din virksomhed?
Baggrundshistorien er både inspirerende og demonstrerer samtidig, hvordan du adskiller dig fra dine konkurrenter.
4. Visionen
Tilsvarende kan det være inspirerende at høre din vision fortalt – den vision, du har for at gøre noget anderledes og ændre noget i verden. Det er din “Jeg har en drøm”-tale!
Måske ændrer dit produkt, din ydelse eller din helt særlige service ikke hele verden, men det, du gør, betyder noget i dine kunders liv. Så hvad har du på hjerte?
5. Hverdagen
Små historier fra hverdagen relaterer ikke nødvendigvis til dit produkt eller ydelse; de er simpelthen menneskelige oplevelser, du deler for at skabe forbindelse til dine læsere.
Det kan fx være noget frustrerende, du har oplevet i løbet af ugen, en pakke med noget, du skulle bruge, og som ikke kom til tiden, eller tæt trafik, så du kom for sent netop den dag, hvor det bare helst ikke skulle ske.
Det kan også være glæden over, at det hele for en gangs skyld klappede – heldet, der uventet tilsmilede dig, eller den hjælp du fik, så du faktisk nåede frem i tide.
Med hverdagshistorier viser du lidt af dig selv som menneske og gør det nemmere for dine læsere at knytte an til dig.
– Og så er hverdagshistorier ovenikøbet nemme at finde i din dagligdag. Tag blot en af de historier, du ville fortælle en ven: ”Du gætter aldrig, hvad der skete i sidste uge…”
Hele din e-mail behøver ikke være én lang historie, fyldt med symbolik og flotte metaforer. Vis blot af og til, at du har et normalt liv – ligesom dine læsere.
God fornøjelse med historiefortællingen!
Foto af Kevin Erdvig