Hvis du som mig godt kan lide den gamle, danske serie, Matador, så kender du hele historien. Det, jeg med et lille tilbageblik vil fremhæve i denne sammenhæng, er, hvordan butikkernes service fungerede dengang.
Tag f.eks. Skjerns Magasin: Her kommer du ind i butikken, og straks er der en flink ekspedient, som spørger, om der er noget, han kan hjælpe med? Du fortæller om dine behov, og ekspedienten følger dig rundt i butikken, guider dig og lægger alle dine varer pænt op på disken. Du betaler til sidst for dine varer, som er blevet pakket pænt ind, og ekspedienten åbner døren for dig, når du skal gå. Du føler dig godt behandlet og vil helt sikkert komme igen.
Situationen er taget fra en tv-serie, men mon ikke den ligger tæt på virkeligheden tilbage i 1920 og 1930? Sådan er det heldigvis også mange steder i dag. Under min forberedelse af dette blogindlæg om kundeservice stødte jeg tilfældigt på flere små ting, der gør en forskel.
Jeg har engang hørt, at den bedste fordel, du kan have frem for dine konkurrenter, er en eksemplarisk god kundeservice og gerne én, der giver dine kunder et smil på læben. 🙂
Lige over for vores kontor på Taastrup gågade ligger en Kvickly, som vi ofte handler i til vores fælles frokost, kaffe og andre småting. Forleden dag var jeg nede og købe ind, og de havde fået en ny ’kassebånds-adskiller’. Jeg vidste ikke, hvad sådan en hed, men fandt ud af, at den hedder en ”skillert” (ifølge Wikipedia). På Kvicklys skillert stod der: ”Læg dine varer på smilebåndet” – og det, synes jeg faktisk, var en lille, hyggelig ting, som jeg fik et smil på læben af.
Samme dag da jeg kørte på arbejde, lyste olielampen i min bil, og jeg havde på fornemmelsen, at det nok var, fordi der var for lidt olie på bilen. Bare for at være sikker på, at det ikke var noget med olietryk eller andet, kørte jeg forbi mit faste værksted, som kun ligger 5 minutter fra kontoret. Her fik jeg en super service.
De kom ud og kiggede på bilen og ganske rigtigt, det var olie, min bil manglede. De fyldte olie på, og jeg kunne køre 5 minutter efter. Det er god service, at de tager sig tid til dette og ovenikøbet med en ret høflig betjening. Jeg fik smil på læben over denne super gode kundeservice.
En sjov artikel om en café i Bergen fortæller en lidt omvendt, men stadig rigtig god historie: Kunderne i en café er pga. af et skilt blevet meget flinkere, og baristaerne, der står bag disken, oplever en meget venligere tone fra kunderne.
Towe Besseling, som arbejder på caféen på Handelshøjskolen i Bergen, fik idéen til det nye skilt, hvorpå man kan læse, at priserne på kaffe afhænger af, hvor sød man er over for baristaen i caféen.
Så prisen på en god kop kaffe går fra kr. 46 til kr. 36 med ordet tak og helt ned til kr. 26, hvis man husker at sige både tak og godmorgen. Towe fik ideen fra Facebook, hvor hun så noget lignende, og både hun og caféen har fået utrolig mange glade kunder og en massiv omtale verden over.
Så min pointe med denne historie er, at du skal sørge for, at dine kunder bliver dine bedste ambassadører – og det gør du ved at give dem et smil på læben 🙂