SEO er vigtigere end nogensinde før. Her får du en introduktion til, hvad SEO er, og hvordan det virker, samt 4 trin til at komme i gang med eller forbedre SEO-arbejdet i din virksomhed.
Hvert sekund bliver der søgt næsten 40.000 gange på Google, hvilket svarer til tæt på 3,5 milliarder søgninger hver dag. Hvis du vil have din del af disse enorme mængder trafik ind på din hjemmeside – uden at betale for det vel at mærke – skal du arbejde med SEO.
God SEO forbinder potentielle kunder med din virksomhed og øger dit salg. SEO har transformeret landskabet for digital markedsføring og fuldstændigt ændret måden at arbejde med markedsføring på – og intet tyder på, at SEO bliver mindre vigtigt fremover.
Her vil jeg beskrive, hvad SEO er, hvordan det fungerer, og hvad organisk søgning er for noget. Derefter vil jeg give dig 4 gode indgange til at arbejde med SEO i din virksomhed.
Hvad er SEO?
SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization – på dansk: søgemaskineoptimering. SEO er et håndværk, der forbedrer mængden og kvaliteten af trafik til din hjemmeside gennem organiske søgemaskineresultater, dvs. trafik, du ikke betaler noget for at få – ud over det arbejde, du lægger i SEO.
Helt grundlæggende handler SEO om at give en hjemmeside en så høj placering som muligt på søgemaskiner som Google, på et eller flere søgeord eller søgefraser. SEO handler altså om, hvad du kan gøre, for at din hjemmeside bliver bedst muligt placeret i søgeresultaterne på eksempelvis Google.
De krav, Google stiller til en hjemmeside og vurderer den efter, ændrer sig løbende. Derfor er det en god idé med jævne mellemrum at tjekke op på dit SEO-arbejde, så evt. forældede SEO-teknikker ikke spænder ben for en god placering.
Heldigvis er der noget, der bliver ved med at være en vigtig del af SEO, nemlig at have et godt indhold. Godt indhold kræver, at du er bevidst om, hvad din virksomhed tilbyder, og hvem lige præcis dine kunder er.
At du kender dit forretningsområde, din niche og din målgruppe, er basis for dit SEO-arbejde. På det grundlag kan du finde relevante emner og søgeord og skabe godt indhold.
Der skal imidlertid også andet til end at have godt indhold – mere om det nedenfor. Først lidt om, hvordan SEO virker:
Hvad kan SEO gøre for dig?
SEO kan hjælpe din virksomhed med:
• at få gratis trafik
• at gøre det lettere for søgemaskiner som Google at forstå og indeksere din hjemmesides indhold. Jo bedre din hjemmeside tager sig ud for søgemaskinerne, desto større chance har du for at få dit blogindlæg eller andre sider anbefalet til relevante søgemaskinebrugere.
• at opnå højere konverteringsfrekvenser. En god placering af din hjemmeside på Google og andre søgemaskiner vil gøre det indbydende for dine potentielle kunder at handle hos netop dig. Jo større synlighed din hjemmeside har, desto større er chancerne for, at du sælger noget.
• at opbygge din virksomheds troværdighed. Bliver din hjemmeside vist på den første side i en søgemaskine, giver det indtryk af, at din virksomhed er en af branchens bedste aktører. Det viser, at du er populær, og at mange brugere har søgt efter dig.
Organisk søgning handler om relevans
Organisk søgning er de naturlige søgeresultater, der kommer frem, når du søger på et eller andet. Søgeresultaterne er udvalgt efter, hvor relevante de er i forhold til det, du søger på, samt efter de forskellige hjemmesidedomæners autoritet, antallet af links til og fra hjemmesiderne og en lang række andre faktorer (flere end 200).
Organisk søgning står i modsætning til annoncering (fx Google Ads), hvor betalte søgeresultater genereres via et auktionssystem. Organisk søgning påvirkes ikke af betalt reklame, og resultaterne rangeres efter relevansen i forhold til det, der søges efter.
En organisk søgning giver de søgeresultater, der genereres af en søgemaskines unikke algoritme. Algoritmen varierer fra den ene udbyder til den anden, og derfor giver Google, Yahoo, Bing m.fl. ikke nødvendigvis de samme resultater på en given søgning.
Nu vil jeg se nærmere på, hvordan du kan forbedre dine muligheder for at få kvalificeret trafik via organisk søgning:
4 trin til bedre SEO
Som jeg nævnte indledningsvis, er det afgørende for et godt SEO-resultat, at du er helt klar på, hvor din niche er, og hvem der er i din målgruppe. Når du ved det, ved du nemlig også en masse om, hvilke typer indhold din målgruppe søger efter, hvilke søgeord og -fraser de kunne tænkes at benytte osv.
På det grundlag kan du gå i gang med de 4 trin nedenfor. Se dem som 4 mulige indgange til dit SEO-arbejde. Alt afhængigt af hvad du tidligere har gjort eller ikke gjort i forhold til SEO, er hvert trin mere eller mindre vigtigt for dig.
1) Fjern indhold, der ikke er relevant
Irrelevant indhold er indhold, der ikke hjælper din hjemmeside med at realisere de mål, du har med den – fx at få mere og bedre, organisk trafik, få henvisninger fra andre hjemmesider eller at sælge. Ud over ikke at gøre noget godt kan irrelevant indhold skade dine chancer for at få den trafik, du ønsker dig.
Det skyldes, at indhold, der fx ikke er up-to-date eller ikke taler præcist til din målgruppe, forbruger dit gennemsøgnings-budget. Søgemaskiner gennemgår kun et begrænset antal sider på et websted, og hvis din hjemmeside har en masse irrelevant indhold, kan du risikere, at søgemaskinerne bruger de afsatte ressourcer på at gennemgå det og forlader dit websted, før de når frem til de gode, relevante ting, du også har liggende.
Derfor er det vigtigt, at du identificerer og fjerner indhold, der ikke er relevant – også fx indhold som bare har vist sig ikke at fungere efter hensigten – for at sikre, at søgemaskinerne gennemsøger din hjemmesides vigtigste sider og indlæg og indekserer den herudfra.
2) Find de helt rigtige søgeord og søgefraser
Når du har valgt dine søgeord, kan du teste dem ved at lave helt almindelige søgninger med dem på Google. Sådanne søgninger vil vise dig, hvilke søgeresultater du ligger iblandt med de søgeord, du har valgt. Det kan klargøre, om det er de helt rigtige søgeord, du satser på – eller hjælpe dig til at finde alternative søgeord eller nye ordkombinationer, hvor der måske ikke er så stor konkurrence.
Når du har valgt dine søgeord, kan du teste dem ved at lave helt almindelige søgninger med dem på Google. Sådanne søgninger vil vise dig, hvilke søgeresultater du ligger iblandt med de søgeord, du har valgt. Det kan klargøre, om det er de helt rigtige søgeord, du satser på – eller hjælpe dig til at finde alternative søgeord eller nye ordkombinationer, hvor der måske ikke er så stor konkurrence.
Hvis der er mindre konkurrence, er det nemmere for dig at komme til tops på Google. Det er dog altid afgørende, at du målretter dine søgeord og -fraser mod din målgruppe. Men måske opdager du aspekter af din niche, som der ikke er så mange andre, der skriver om, og hvor du kan indtage en position som autoritet på feltet.
Med tiden vil der opstå huller i din søgeordsstrategi, for der dukker hele tiden nye, relevante søgeord og søgeordsfraser op. Og får du nye produkter på hylden, nye eller ændrede ydelser og servicer mv., opstår der nye søgeordsmuligheder. Og her handler det ikke bare om, at du med en hulfyldt søgeordsstrategi går glip af nogle få kunder:
Hvis der mangler relevante søgeord og -fraser i dine tekster, kan det nemlig skævvride din organiske trafikvækst, så du ikke får de helt rigtige kunder, men i stedet nogle, der kun delvist søger det, du tilbyder. Og du vil naturligvis helst have dem, der er helt vilde med netop det, kun du kan tilbyde. Derfor er arbejdet med at identificere dine drømmekunder og opbygge og videreudvikle søgestrenge, som matcher dem, helt afgørende for din synlighed og for, at du får kvalificeret søgetrafik.
3) Skriv gode SEO-tekster
Når du har fundet ud af, hvilke søgeord og -fraser netop din målgruppe aktuelt benytter, og hvilke aspekter af din virksomheds niche du med fordel kan profilere dig på, er du klar til at lave dit indhold. I en god, søgemaskineoptimeret tekst bruger du de søgeord og søgefraser, du har valgt i trin 2.
Og du skriver selvfølgelig i et sprog, din målgruppe bruger og/eller er tiltrukket af. Kort sagt: Du skriver direkte til din målgruppe. Dét er grundreglen, og følger du den, vil dine tekster generelt også virke indbydende og interessante for Google.
Derudover er der nogle ting, du skal undgå:
Kopier ikke andres tekster. For det første er det ikke tilladt, og for det andet er Google lynhurtig til at opdage det, hvis der er indhold på din hjemmeside, som er identisk med indhold på en anden hjemmeside. Dette fænomen kaldes duplicate content, og Google straffer det hårdt, dvs. det har stor, negativ indflydelse på din placering i søgeresultaterne.
Kopier ikke dine egne tekster. Hvis Google finder det samme indhold flere steder på din hjemmeside, har det også negativ indflydelse på din placering – så sørg for at have unikke tekster alle steder.
Overdriv ikke brugen af dine søgeord og -fraser. Er søgeords-tætheden for stor, konkluderer Google, at teksten er af dårlig kvalitet og placerer den lavt. Her kan et SEO-værktøj som Yoast være en hjælp til at give dine tekster den helt rigtige dosis søgeord. Du kommer også langt med grundreglen om at skrive, så din målgruppe (altså levende mennesker) synes om teksten…
Selv om du måske har fået anbefalet at skrive dine tekster til Google og de øvrige søgemaskiner, så dur det ikke, hvis du udelukkende har fokus på dem, for det bliver teksterne ikke gode af. Derfor:
Sæt dig godt ind i det, du vil skrive om, tillad din kreativitet at flyde, og skriv unikke tekster, der har værdi for modtageren – og tjek så op på SEO-tingene bagefter, og finjuster teksten derefter.
4) Optimer din klikfrekvens (CTR)
Med en placering på den første side i et søgemaskineresultat har du kun vundet det indledende slag i kampen om den organiske søgetrafik; du skal også overbevise dine potentielle kunder om, at de skal klikke på din hjemmeside i stedet for et af de andre søgeresultater.
Når du arbejder med at optimere din CTR (Click-Through Rate) – på dansk: klikfrekvens – sætter du gang i en positiv spiral: For det første får du rent faktisk potentielle kunder ind på din hjemmeside og øger din organiske trafik, hvilket jo var formålet med din SEO-indsats.
For det andet sender du – i og med at folk klikker på din hjemmeside – positive signaler til søgemaskinerne om, at din hjemmeside er interessant. En høj klikfrekvens får søgemaskinerne til at opprioritere din hjemmeside, så du bliver endnu mere synlig, hvilket får endnu flere af dine potentielle kunder til at klikke sig ind osv.
Hvordan øger du så dine chancer for, at folk klikker på netop dig i søgeresultaterne? Det gør du ved at lave en god titel og beskrivelse af den tekst, du har lavet. Her er vi ’bag’ din hjemmeside, dvs. inde i noget, som ligger ud over selve den tekst, du har skrevet, men som er synligt i søgeresultatet, ja faktisk udgør præsentationen af din tekst i søgeresultatet.
Hvis du ikke selv gør noget, laver Google automatisk en titel og en beskrivelse af din tekst – ud fra din tekst. Men måske er den titel, Google har sammenstykket, og de første to linjer af din tekst ikke den mest fyldestgørende og indbydende beskrivelse af din tekst.
Her kan du med fordel selv formulere en fængende og sigende titel (SEO-titel hedder det i Yoast) samt en beskrivelse (Meta beskrivelse), der opsummerer essensen af din tekst, inddrager dine vigtigste søgeord og -fraser – og rammer hovedet på sømmet i forhold til det, netop din målgruppe allerhelst vil vide noget om.
Der er nok at holde styr på, når det gælder SEO. Jeg synes imidlertid, man kommer langt med sund fornuft og en forståelse af, hvad SEO er for noget, og hvordan det fungerer. Jeg håber, mit indlæg har givet dig et indblik i SEO og de muligheder, det giver – og har inspireret dig til at komme i gang med SEO i din virksomhed.
Få inspiration hver fredag!
Tilmeld dig mit nyhedsbrev, som jeg sender ud hver fredag morgen. Jeg betragter det, som mit eget lille magasin, hvor jeg giver værdi til dig, som læser.
Det gør jeg, fordi jeg i mere end to årtier har hjulpet mennesker med at få succes med deres kommunikation og online forretning, og fordi jeg godt kan lide at hjælpe folk – at flytte dem fra ét sted til et andet, så de får det liv, de ønsker, og en forretning, de kan leve af.