Facebook genererer mest social B2B-trafik, mens Twitter ligger i top, når det gælder konverteringer. Almindelig Google-søgning slår dog stadig de sociale medier med længder, både hvad angår trafik og konvertering – og e-mailen er såmænd også fortsat godt med.
Trods den enorme opmærksomhed på de sociale medier, er det stadig kun en brøkdel af B2B-trafikken, der udspiller sig her, og tilsvarende få kundeemner, der opnås kontakt med af den vej. Samlet set står de sociale medier for blot nogle få procent af trafikken i forhold til almindelige søgemaskiner – men netværkene har potentiale til at blive vigtige og meget effektive kanaler.
Virksomheder, der aktivt administrerer sociale mediekampagner, oplever nemlig en forholdsvis høj konverteringsrate og høje niveauer af engagement. Men når det så er sagt, er antallet af virksomheder, der er i stand til at få disse resultater lavt; mange virksomheder behandler ikke de mulige kunde kanaler optimalt.
Forskellige netværk – forskellige styrker
Facebook er det netværk, der har mest trafik, set i forhold til Twitter og LinkedIn, men Twitter genererer til gengæld flest kundehenvendelser. Faktisk opnår Twitter en højere konverteringsfrekvens end gennemsnittet for samtlige øvrige kanaler tilsammen, herunder også både organisk søgning (fx almindelig googling) og betalt søgning (fx AdWords). LinkedIn og Facebook opnår noget dårligere konverteringsrater. Men når det kommer til antallet af sider per besøg, ligger LinkedIn helt i top, efterfulgt af Facebook og med Twitter på en tredjeplads.
Google og e-mail fortsat centrale
Samlet set overgår den organiske søgning imidlertid de sociale medier fuldstændigt med hensyn til både trafik og antal kundehenvendelser. Almindelig søgning skaber hele 41 pct. af trafikken til B2B-hjemmesider – og det er Google, der står for 90 pct. af den trafik – mens de sociale medier i gennemsnit kun bidrager med 5 pct. af al trafik.
En anden vigtig spiller på banen er den gode, gamle e-mail, der som henviser kan præstere høje engagements niveauer med et gennemsnit på 3,75 sider per besøg. Endnu mere interessant er det, at e-mailen opnår den højeste konverteringsfrekvens af alle (hele 2,9 pct.). – Ydermere er denne tendens tilsyneladende stigende, i takt med at flere B2B-marketingfolk vender sig mod e-mailen, når de skal pleje potentielle kunder og generere nye kundeemner.