Markedsføring er en forudsætning for, at din virksomhed bliver kendt på markedet og at I får skabt et mersalg. Markedsføring er en bred betegnelse for alle de aktiviteter din virksomhed kan foretage sig for at afsætte en idé, et produkt eller en serviceydelse på et givent marked.
Målet er selvfølgelig at skabe eller opfylde et behov hos en bestemt målgruppe. Derfor er det afgørende, at man ikke drukner i mængden, og synlighed og genkendelighed er derfor vigtige parametre i en succesfuld markedsføringskampagne.
Planlæg dig til succes med din markedsføring
For at få succes med din markedsføring er det nødvendigt, at du udarbejder en markedsføringsplan. Den skal sikre dig, at dine ydelser bliver markedsført på den mest hensigtsmæssige måde. En enkelt opskrift på succesfuld markedsføring findes ikke. Men en god markedsføringsplan er det rigtige sted at starte.
Er planlægningen ikke på plads, risikerer du at bruge tid og ressourcer på en kampagne uden et klart fokus. Ofte vil udbyttet være lig nul. Husk derfor altid at have fokus på HVEM, der er din målgruppe, HVAD, der er dit budskab, og endelig HVOR, du finder din målgruppe.
Sørg for at indsamle så megen information som muligt om dit kundesegment. Det er vigtigt at have fokus på alder, køn, geografisk tilhørsforhold, men gør dig også nogle overvejelser omkring, hvilke værdier, der er fælles for din målgruppe.
Undersøg markedet yderligere og få svar på, hvem du konkurrerer med samt hvilket prisniveau der findes på markedet.
Stil dig selv spørgsmålet: Hvad er det jeg skal gøre, for at kunderne vælger mit produkt frem for konkurrenternes? Beskriv dit produkt, så målgruppen kan forholde sig til det. Fokuser på fordele og hvilket udbytte man som kunde får ved at vælge jeres produkt. Og gør dig nogle overvejelser omkring, hvordan I adskiller jer fra de øvrige aktører på markedet.
Hvor skal du markedsføre dit produkt eller serviceydelse?
Inden du når så langt er du selvfølgelig også nødt til at gøre dig nogle overvejelser omkring, hvorvidt der er en fornuftig sammenhæng mellem dine markedsføringsudgifter og dine indtjeningsmuligheder. Er der det, kan du gå videre i din planlægning.
Lav et skema over dine planlagte aktiviteter og skab det fornødne overblik.
- Udvælg de aktiviteter, som passer bedst i forhold til din aktuelle situation og din målgruppe
- Fastlæg en tidsperiode for markedsføringen
- Lav en plan for alle aktiviteter i prioriteret rækkefølge
- Beslut dig for i hvilke uger aktiviteterne skal finde sted
- Lav et budgetoversigt og hold en stram økonomistyring
Markedsføring kan opdeles i offline markedsføring og online markedsføring. Overvej om du skal annoncere på et eller flere af følgende medier:
- Hjemmeside og annoncer på nettet (Online optimering, SEO og Google Ads kampagner)
- Sociale Medier
- Nyhedsbreve
- Direct mails
- Telemarketing
- Annoncering hos brancheforeninger, på messer og konferencer
Endelig skal du huske på, at der i en god markedsføringsplan også indgår overvejelser omkring, hvordan du vil pleje forholdet til dine kunder. Hvordan skaber du relationer og hvordan har du tænkt dig at vedligeholde dem?
Tip: Vær opmærksom på markedsføringsloven – det er ikke al markedsføring, der er lovlig. Er du i tvivl så kontakt Forbrugerstyrelsen eller søg professionel hjælp.