Du kender sikkert udtrykket bestseller. Det er både navnet på en succesfuld, dansk tøjvirksomhed med mange brands og også betegnelsen for en bogsucces, når en bog har solgt godt og er kommet på en liste over de mest solgte bøger i Danmark eller i udlandet.
Lav din egen bestsellerliste
Jeg anvender konceptet på en ny måde: Jeg laver min egen bestsellerliste over de bedste e-mails og nyhedsbreve, jeg har sendt ud. Graden af succes måler jeg ud fra 2 parametre:
1) Hvilke e-mails og nyhedsbreve bliver oftest åbnet, altså hvilke er mest populære?
2) Hvilke e-mails og nyhedsbreve sælger mest, altså hvor godt konverterer et nyhedsbrev, når jeg har sendt det ud – hvor mange klikker og køber det, jeg tilbyder i e-mailen?
Hvad kan jeg så bruge det til?
Nyhedsbreve genbrugt som autorespondere
Jo ser du, de e-mails, der har den største åbningsrate, bruger jeg til min autoresponder-serie, når nye modtagere af mit nyhedsbrev tilmelder sig (de har jo ikke læst nyhedsbrevene før). På den måde varmer jeg dem op og genbruger mit materiale.
Jeg sender et nyhedsbrev ud om ugen, og ved nye modtagere har jeg 1-2 autorespondere. Når så en ny modtager har fået disse mails fra mig, kommer modtageren automatisk ind i min nyhedsbrevsstrøm.
Det kan også være, at jeg ønsker, at en af mine autorespondere skal sælge noget til modtageren. Her genbruger jeg så den mail fra min bestsellerliste, der har den højeste konverteringsrate, altså den der er bedst til at sælge.
Webinar- og kampagnemails baseret på genbrug
Jeg afholder jævnligt webinarer, og engang imellem afholder jeg det samme webinar flere gange. Her kan jeg så bruge de samme e-mails, som jeg brugte på webinaret første gang – medmindre en e-mail ikke har virket efter hensigten; så laver jeg den selvfølgelig om. Jeg sender e-mails ud til dem, der har tilmeldt sig mit webinar, både før og efter webinaret, og her genbruger jeg så de bedste mails og laver nye, hvis der er behov for det.
Et andet godt sted at genbruge e-mails er, hvis du kører en kampagne. Det kan være, at man ved at tilmelde sig dit nyhedsbrev får en guide, en værdifuld e-bog eller andet. Når nogen så tilmelder sig, starter du en autoresponder-serie med genbrug af nogle mails fra din bestsellerliste.
Bliver dette blogindlæg, som også er sendt ud som nyhedsbrev populært, kommer det selvfølgelig på min bestsellerliste og måske med som en del af en autoresponder-serie til nye modtagere af mit nyhedsbrev.
Spot dine bestsellere på forhånd
Hvis det mailsystem, du bruger til dine nyhedsbreve, understøtter splittest, kan jeg varmt anbefale dig at lave en splittest på et nyhedsbrev, du vil sende ud. Nogle systemer kan tage 5 pct. af dine mail-modtagere og sende dem ’nyhedsbrev A’, mens andre 5 pct. modtager ’nyhedsbrev B’. Så måler systemet, hvilket nyhedsbrev der har den højeste åbningsrate, og sender dette ud til resten af dine modtagerne, hvis du har sat det op på den måde. Det kan også være, du laver testen og så venter med at sende nyhedsbrevet ud til senere. På den måde kan du spotte fremtidige bestsellere til din bestsellerliste.
Føler du også, tiden for dig er inde til at få sat turbo på skriveriet og finde lysten og glæden ved at komme ud med dine budskaber? Hvis dit svar er JA, så læs mere om skrivecamp her.