Hvis du sælger dine ydelser, viden eller produkter til andre virksomheder, er du på B2B-markedet. Og selv om vi skriver 2016, er der stadig mange, der sælger B2B via telefonen.
Det kan være alt fra softwareløsninger og indretning af kontorer til HR-ydelser. Uanset hvad det er, du sælger, er du nok som de fleste: Du ønsker ikke at ringe til mennesker, du ikke kender, for at lave et møde eller sælge dem noget direkte.
Du ønsker faktisk, at kunderne ringer til dig, fordi de har et behov, og fordi de kender dig gennem noget markedsføring, eller har fået dig anbefalet.
For at få kunderne til at kontakte dig skal du lave markedsføring for dig selv og din virksomhed og skabe tillid til dine ydelser eller produkter.
Tendensen er klar; der er flere og flere, som laver online markedsføring for at komme ud med deres viden og budskaber, så de i sidste ende sælger deres ydelser, viden eller produkter.
Det er faktisk nemt at komme i gang – dog skal du holde dig fra det, jeg kalder spaghetti-markedsføring. Forestil dig, du tager en stor skål spaghetti og kaster op på væggen: Det ser ikke så kønt ud, og så er det utroligt rodet.
Sagt på en anden måde: Du skal være målrettet med din markedsføring til de rigtige kunder og med de rigtige budskaber, så du får dem i tale.
Du tænker sikkert:
Hvordan kommer jeg i gang?
Hvad skal jeg gøre?
Er der nogen, der kan hjælpe mig?
Her er en lille opskrift i 7 nemme trin til, hvad du kan gøre, samt en række søde mennesker, jeg kender, der kan hjælpe dig.
1. Få styr på hvem og hvordan
Find de kunder, du kan hjælpe, og find ud af, hvordan du kan hjælpe dem. Her kan jeg anbefale dig at få hjælp fra Jannie Ilum Gade og Cammilla Rysgaard. De to ved alt om, hvordan du kender og inddeler dine kunder, hvad de går og tænker på, og hvordan du kan hjælpe dem i den rigtige retning.
2. Find ud af, hvad du skal og hvornår
Lav en plan for, hvad du skal gøre, og hvornår du skal gøre det. Det skaber en rød tråd for dig, og dit arbejde bliver meget lettere. Her kan jeg anbefale, at du får støtte fra Eric Ziengs og Mads Brøbech, der hjælper dig med at skabe de kreative idéer og lægge en strategi, som giver dig overblik.
3. Byg din egen platform
Sørg for, at du bygger din egen platform for dit indhold; det kan være din blog, hjemmeside, landing pages m.m. Her gælder det om at have det rigtige design og en høj brugervenlighed, og det kan Rikke Marie Søegaard og Kim Bjørn hjælpe dig med.
4. Producer indhold
Nu skal du til at skrive og producere indhold i form af tekst, video m.m. Det skal selvfølgelig være indhold af høj kvalitet, og som er relevant for dine kunder, så de reagerer på det. Her kan du søge vejledning fra Lars Lindskov, Henrik Brændgaard og John G. Pedersen, der kan hjælpe dig med skabe indhold, der virker. Sørg for, at dit indhold kan ses på alle platforme, både desktop og mobil.
5. Lad Google være din legekammerat
Du tænker langsigtet, så derfor sørger du for, at alt dit indhold er søgemaskineoptimeret på dine hjemmesider, blog, YouTube-kanal m.v. Du sikrer dig også links fra andre sider, så du ryger op i Google, og kunderne finder dig, når de søger efter din ekspertise. Dette kan Thomas Rosenstand, Lars Skjoldby og René Madsen hjælpe dig med.
6. Spred dit indhold målrettet
Nu skal du ud med dit indhold og sørge for, at det rammer den rigtige målgruppe på de rigtige tidspunkter og på de rigtige kanaler – dvs. alt fra de sociale medier og webinarer til nyhedsbreve. Det kan Martin Lund, Anne Billing, Kim Østergaard og Lise Halskov hjælpe dig med.
7. Annoncer, optimer og evaluer
Du skal også tænke kreativt i andre baner, f.eks. på hvordan du spreder dit indhold yderligere og køber annoncering på Facebook, Google Ads m.fl. og selvfølgelig lave en retargeting-strategi. Og så skal du lave en evaluering af alt dit arbejde og se, hvad der virker og ikke virker, for at optimere din indsats. Dette kan eksperter hjælpe dig med.