Hvad er Content Marketing egentlig, hvorfor har du brug for det, og hvordan gør du? Lær her, hvordan du udvikler indhold til din markedsføring, hvilke fejl du bør undgå, og få til sidst fem tips til succesfuld Content Marketing. En af de mest effektive, nye marketing-tilgange er indholdsmarkedsføring, også kaldet Content Marketing – og den er i særlig høj grad relevant for små og mellemstore virksomheder.
Hvad er Content Marketing?
Et bud på en definition kunne være noget i denne retning: Content Marketing er en måde at uddanne dine kunder og potentielle kunder i dine produkter og ydelser. Målet er at tilbyde tips, hjælp og viden, der er nyttig for en kunde, og informationerne kan formidles i form af en blog, papir, et webinar, en video eller poster på de sociale medier – mulighederne er uendelige.
Hvorfor skal små virksomheder investere tid i Content Marketing?
Små virksomheder har typisk ikke den luksus at have massive reklamebudgetter. Omvendt har de ligesom større virksomheder behov for at skabe opmærksomhed omkring sig, blot med begrænsede ressourcer. Og Content Marketing er en fantastisk måde at gøre det på. Mindre virksomheder bør investere i indholdsmarketing, fordi det kan skabe opmærksomhed, engagement, kundeemner og ikke mindst tillid. God indholdsmarkedsføring skaber tillid, og når nogen har tillid til dig, er de mere tilbøjelige til at købe dine produkter og ydelser og til at fortælle om dig og din virksomhed til deres venner og familie.
Hvordan kommer du i gang med Content Marketing?
Start med at identificere dine forretningsmæssige mål, hvilken værdi du vil skabe for dine kunder, og hvilken værdi det vil have for din virksomhed.
Søg så inspiration ved at spørge potentielle kunder om fx:
* Hvad vil du gerne have mig til at blogge om?
* Hvilke problemer har du?
* Hvordan kan jeg hjælpe med at løse dem?
Dernæst skal du udvikle en helhedsorienteret plan. Nedskriv din strategi, og hav her fokus på at forbinde dine overordnede, forretningsmæssige mål med målsætningen for din indholdsmarkedsføring.
Hvilke fejl skal du undgå?
Undgå at glemme et af de tre ben i en integreret markedsføringsstrategi, nemlig søgemaskineoptimering, sociale medier og indholdsmarkedsføring. De tre størrelser skal arbejde sammen, for at din markedsføringssatsning kan blive en succes. Du kan ikke få succes med Content Marketing uden en solid tilstedeværelse i de sociale medier. Og du kan ikke få succes med søgemaskineoptimering uden at forstå den rolle, frisk, relevant indhold og sociale medie-kanaler spiller. Der bliver desværre dagligt publiceret en stor mængde indhold på virksomhedsblogs, som ingen nogensinde ser.
Det er også vigtigt, at du er opmærksom på følgende:
* Mængden af din indholdsmarkedsføring
* Værdien af din indholdsmarkedsføring
* Variation i din indholdsmarkedsføring
Det er ikke nok bare at publicere noget et par gange om måneden. Du skal være permanent til stede i vores altid-på, altid-forbundne verden. Dit indhold skal desuden være godt. Identificer, hvad du ønsker at kommunikere om, og gør så alt, hvad du kan, for at producere så meget værdifuldt indhold omkring disse emner så ofte som muligt. Og endelig skal du variere. Mennesker (og søgemaskiner) belønner brands, der leverer værdi på flere måder. Så overvej tekstbaserede artikler, videoer, præsentationer, rapporter og alle de andre forskellige muligheder, der er, på tværs af digitale, sociale og mobile medier.
Hvordan ved du, om din Content Marketing er vellykket?
For det første kan du spore antallet af visninger. For det andet kan du bruge Google Analytics – et gratis måleværktøj – som viser dig, hvor meget af dit indhold der fører trafik tilbage til din hjemmeside. For det tredje kan du kontrollere, hvor megen søgetrafik du får. Besøgende vil linke til dit indhold fra deres websteder, og det vil have effekt på din ranking i Google og give dig mere søgetrafik. Og husk, du er nødt til at give det tid. Forvent ikke store resultater på tre eller seks måneder, men regn med, at du inden for de første tre måneder vil kunne se mere trafik på din hjemmeside. Og inden for et år bør du kunne begynde at se gode resultater og en mulighed for at tjene penge på denne trafik.
Her er opsummerende fem punkter, du bør holde dig for øje, når du går i gang med at skabe værdifuldt indhold, som folk ønsker at dele:
1. Vær oplysende
En vellykket indholdsstrategi bringer altid ny indsigt til brugerne. Dit indhold skal være værdifuldt, fordi det informerer dit publikum på et dybere plan. Hvis du ikke er informativ, eller hvis dit indhold er banalt, overflødigt, eller nemt kan findes andre steder, vil dine resultater udeblive.
2. Vær underholdende
Godt indhold behøver ikke altid være underholdende, men mennesker har en forkærlighed for indhold, der får dem til at krumme tæer, grine eller græde. Indhold bliver altid lettere at fordøje, hvis det skaber en følelsesmæssig forbindelse med dit publikum. Folk har også en tendens til at diskutere og dele indhold meget mere, når det rammer dem på et følelsesmæssigt plan. En vellykket indholdsmarkedsføring bør producere og distribuere indhold, der er relevant og konsekvent i forhold til dit brand, men samtidig nemt at dele.
3. Vær relevant
Forstå, hvad der er passende, populært og rettidigt indhold til netop din målgruppe. En effektiv strategi ser på alle distributionskanaler og skaber specifikt indhold til hver enkelt kanal. Selv om fx en video, du producerer, kan være relevant for din målgruppe generelt, så overvej, hvordan du kan redigere indholdet, alt efter om du distribuerer den via din hjemmeside, en on-demand-videoplatform eller på en messe. Tidspunktet på dagen eller årstiden kan også spille ind. En uge for tidligt eller for sent kan gøre dit indhold mindre relevant og få dig til at virke uvidende.
4. Vær konsekvent
Folk kan lide, at ting er forudsigelige. De ønsker at finde det, de leder efter, minus overraskelser. Det handler derfor om at variere dit indhold inden for nogle overordnede rammer, som kan genkendes og identificeres som dig og din virksomhed. Selv om det kan synes, som om dit publikum længes efter nye tilgange, så vil brugerengagementet ofte lide under det, hvis du ændrer for meget eller for ofte. Det handler også om din tone i kommunikationen. Hvis du springer for meget rundt mellem forskellige personligheder, bliver dit indhold for uforudsigeligt – det skal være en genkendelig stemme, du formidler med. Tilsvarende gælder for hyppigheden af dine udsendelser; find en fast rytme, så dit publikum ved, du er til at regne med.
5. Vær ærlig
Fortæl din målgruppe, hvad du virkelig tror på, og vær ikke bange for at have en mening eller vise, hvem du er. Når det gælder webbaseret indhold, og især blog-indhold, skal du ikke være bange for at åbne op og sætte navn, ansigt, baggrundshistorie og kontekst på dit indhold. Der skal ikke være noget at være i tvivl om, hvis du vil fremstå troværdig – og det vil du!
Føler du også, tiden for dig er inde til at få sat turbo på skriveriet og finde lysten og glæden ved at komme ud med dine budskaber? Hvis dit svar er JA, så læs mere om skrivecamp her.