Social Media Marketing (SMM) er en ny måde at markedsføre din virksomhed på, hvor man inddrager de sociale medier, som en del af markedsføringsstrategien.
SMM fylder mere og mere i virksomhedernes forsøg på at vinde forbrugernes opmærksomhed. Det er ikke meningen, at virksomhederne direkte skal reklamere for sine produkter.
I stedet skal de levere indhold, som interesserer og involverer brugerne, og som for eksempel får dem til at ’like’ det, som der postes. Anbefalinger brugerne imellem kan vise sig at være guld værd for dig og din virksomhed.
Vær social på de sociale medier
Ideen med de sociale medier er at skabe et socialt fællesskab, hvor adfærden hos den enkelte bruger bl.a. styres af det, som de øvrige i fællesskabet siger og mener. Værdier, holdningsændringer og bevægelser påvirker forbrugernes adfærd.
På de sociale medieplatforme er det brugerens interesser og valg, der er i centrum, og derfor kan man som virksomhed ved at være til stede på Communities, blogs og sociale medier, som Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+ og Tumblr, gøre sin målgruppe til ambassadører, der er med til at sprede det gode budskab.
Social Media Marketing er at have fingeren på pulsen, og det kan bl.a. bruges til marketing, PR eller endda til kundeservice. Lad til en vis grad brugerne eller kunderne styre udviklingen. Hvis I er parate til at slippe en del af kontrollen, åbner I op for en ny og kreativ dialog med jeres kunder.
Skab en dialog
Via sociale interaktioner opnås en langt mere personlig kommunikation end den man ellers kender til fra de mere traditionelle markedsføringskanaler. Ved at være til stede på de sociale medier får I mulighed for at lære, hvad jeres potentielle målgruppe siger, føler og tænker om jeres produkter.
Gør jer derfor også nogle overvejelser omkring, hvordan I får skabt en tovejs dialog med jeres målgruppe, og hvordan I sikrer en høj grad af brugerinvolvering på jeres social media profil.
Når din virksomhed kommunikerer gennem sociale medier og gør brug af Social Media Marketing skal I huske på, at kontakten mellem afsender og modtager er umiddelbar. I befinder jer midt i en flygtig medieverden, hvor tingene kan forandrer sig på et splitsekund. Fra det ene øjeblik til det næsten kan udviklingen være vendt fra noget positivt til noget negativt.
Dialogen kræver derfor, at I har forståelse for den dynamik, der driver de sociale medier. Et indgående kendskab til jeres målgruppe er et must, og I skal være i stand til at træde ind i målgruppens univers, hvis Social Media Marketings arbejdet skal ende med et frugtbart udbytte.
Husk på, at får I skabt en god dialog med jeres ’nye venner’ kan blot en enkelt positiv tilkendegivelse udløse flere leads, større kundeloyalitet og i sidste ende resultere i et øget salg.