Er du alternativ behandler, psykoterapeut, selvstændig konsulent eller har en lignende form for enmandsvirksomhed, så er Googles Ads sikkert noget for dig.
Jeg har været en tur i det jyske for at snakke med en terapeut, der udelukkende benytter Ads, og med et markedsføringsbudget på cirka 10.000 kr. om året får nok kunder til at holde sig selv fuldtidsbeskæftiget.
Jeg har talt med en midtjysk psykoterapeut, som benytter sig af en helt simpel og alligevel effektiv, online markedsføring: Hun har en hjemmeside og annoncerer for sine forskellige ydelser via Google Ads.
”Jeg lagde ud med at annoncere i lokalaviserne, men måtte snart erkende, at udbyttet var begrænset. Siden har jeg brugt alle mine annoncekroner på Ads – og her får jeg virkelig mange nye klienter for pengene,” fortæller terapeuten, som praktiserer i et område, hvor der er skarp konkurrence på hendes kerneydelse, samtaleterapi.
”De fleste, der hører, at jeg lever af at bedrive terapi her i byen, er overraskede over, at det kan lade sig gøre, men med Ads er der meget, der er muligt. Jeg kan holde min forretning kørende for under 1000 kr. om måneden – og så kan den udgift endda trækkes fra,” lyder det fra den jyske terapeut.
Gør det nemt at variere arbejdet
Siden opstarten for fem år siden har hun fået flere ydelser på programmet, blandt andet forskellige, alternative behandlingsformer.
”Jeg vil helst have en varieret arbejdsdag, hvor jeg bruger mig selv på forskellige måder. Det understøtter Ads meget fint, fordi jeg nemt kan justere mit markedsføringsbudget for de enkelte ydelser. Ønsker jeg at få flere par i terapi, kan jeg i en periode annoncere mest for det, og er jeg ved at drukne i kropsbehandlinger, kan jeg holde pause med den annoncekampagne.
På den måde kan jeg til en vis grad justere indholdet af mit arbejde,” forklarer terapeuten og tilføjer, at en enkelt af hendes ydelser er så populær, at hun næsten kan stille uret efter den: Omkring to timer efter, annoncekampagnen sættes i gang, ringer den første klient.
Et solidt resultat kræver en solid indsats
Hun mener, Google har ret i sin påstand om, at Ads er den mest effektive markedsføring, der er til rådighed – men man kommer ikke sovende til et godt udbytte af annonce indsatsen.
”Når du baserer hele din markedsføring på Ads, er kvaliteten af din hjemmeside afgørende.
Det tager også tid at sætte annoncekampagner op – især i starten – og de skal løbende tilses og justeres. Men det er da klart nemmere end fx at trykke brochurer og rende rundt og placere dem alle mulige steder, og resultatet er uden sammenligning bedre,” fastslår terapeuten, som ønsker at være anonym:
Som jeg forstår mit fag, er det bestemt ikke nogen fordel at være en offentlig person. Markedsføringsmæssigt giver det den udfordring, at jeg som terapeut på den ene side skal være synlig, så folk kan finde frem til mig, men samtidig så anonym som muligt. Her er internettet det perfekte sted at annoncere: direkte ind i kundens privatsfære, uden andre behøver blive blandet ind i det,” siger hun.
Sådan får du mest ud af dine Google Ads-kampagner
Her er terapeutens vigtigste råd til, hvordan du får mest ud af dine annoncekroner:
Det vigtigste er, at din hjemmeside er god – dvs. velskrevet, præcis, fokuseret på dine målgruppers behov, altid opdateret og med centrale informationer som pris, sted og kontaktoplysninger lettilgængelige (gerne flere steder på hjemmesiden).
Sørg for, at din hjemmeside har en underside for hver af dine ydelser. Hvis folk søger parterapi, gider de ikke læse om healingsmassage eller bare om individuel terapi; de vil se, hvad du kan tilbyde som parterapeut og så finde dit telefonnummer. Langt de fleste læser kun den side, de ankommer til, samt siden med kontaktoplysninger.
Hav tilsvarende, forskellige Google Ads-kampagner for dine forskellige ydelser – med tilhørende forskellige annoncer, søgeord og fx geografiske indstillinger. Folk vil måske køre længere efter en bestemt, alternativ behandling end efter samtaleterapi, og det skal din annoncerings-radius selvfølgelig afspejle.
Undgå, at dine annoncer lover for meget. Betaler du pr. klik, gælder det om kun at få klik fra reelle kundepotentialer. Hvis din pris fx ligger over gennemsnittet, så nævn den i annoncen, så du kun får klik fra dem, der er villige til at betale prisen på dine ydelser. Google skal nok sørge for, at du får klik nok!
Hold jævnligt øje med dine kampagner. Hvis en bestemt annonce har genereret rigtig mange klik, men du ikke har fået særlig mange henvendelser i den periode, den har kørt, så undersøg sagen. Måske lover annoncen for meget, måske er der problemer med destinationssiden, så folk går i står her – og så er det jo penge ud af vinduet. Hvis du har online booking, stiller Google Ads omfattende analyse muligheder til rådighed – vi andre må nøjes med at tælle, hvor mange der ringer.