Sidder du og arbejder aktivt med at få søgemaskineoptimeret din hjemmeside, men oplever du ikke de forventede resultater, så kan det meget vel være fordi du har duplicate content.
Duplicate content er når næsten identiske tekster kan findes på flere forskellige URL adresser eller domæner. Den slags opfattes af søgemaskinerne som decideret snyd og man risikerer at få fjernet sit domæne fra Google.
Brugerne, som dig og mig, som søger information via Google og andre søgemaskiner skal helst kunne finde det indhold vi søger efter. Google har derfor besluttet sig for kun at ville være ’venner’ med dem som har unikt indhold på deres websites.
Og hvorfor så det? – fordi brugerne skal kunne finde præcis det indhold de søger. Og kommer man forbi et site, som ikke har de ønskede informationer eller produkter, så duer det ikke, at når man søger videre til næste site, så findes de samme tekster (informationer) her. Det betyder nemlig at brugerne spilder tiden og det giver utilfredse brugere. Det er Google for alt i verden ikke interesseret i.
Ryg ikke ud af top 10
Google ser derfor ikke med milde øjne på duplicate content. Resultatet bliver, at Google kun læser eller indeksere nogle af siderne fra dit website og går helt uden om dine sider med duplicate content. I sidste ende vil du miste terræn i kampen om at komme til tops i Google og rent faktisk risikerer du at ryge helt ud af top-10 (sider). Sker det, så skal du ikke forvente megen trafik på dit site for nye brugere.
Der findes flere forskellige tekniske løsninger (såsom 301 redirect) for at komme duplicate content til livs, som jeg ikke vil komme ind på her, men i stedet vil jeg fokusere på, hvordan du selv undgår at skabe problemer med duplicate content.
Først og fremmest gælder det om at du laver dine egne unikke søgemaskineoptimerede tekster og skaber interessant indhold på din hjemmeside. Det belønner sig. Lad for alt i verden være med at falde for fristelsen til at springe over, hvor gærdet er lavest og låne indhold fra andre sites.
Unikke tekster til hver side
Har du en eksempelvis en webshop, hvor man kan købe en vare eller et produkt i forskellige varianter, så husk at der skal laves unikke tekster til hver underside. Ellers vil det blive opfattet som duplicate content. Husk også at du ikke må bruge leverandørens tekster.
Det gør mange af dine konkurrenter måske og så har I alle sammen duplicate content. Derfor – skriv altid dine egne varebeskrivelser. Det er ikke nok blot at ændre et par ord hist og her.
Det kan ikke siges tydeligt nok. At kopiere tekster fra andre sites er No go! Gør du det er du lige hoppet i med begge ben, og du vil med stor sandsynlighed opleve, at den ellers gode placering i Google bliver erstattet af en gevaldig rutchetur ned ad rangstigen.
Når din tekst er klar, så tjek med de tekster, som du har fra leverandørerne og tjek også dine konkurrenters tekster. Ligger din tekst for tæt op ad disse, så skal du omskrive dine tekster, så du er 100 pct. sikker på at undgå duplicate content.
Tjek med jævne mellemrum for duplicate content
Hvis du er i gang med at lave en ny hjemmeside og har oprettet et testsite, så sørg for at blokere for søgerobotternes adgang til dette site. Ellers vil der ske det, at når du får åbnet op for dit nye site, så vil Google opfatte det som et sted de kender i forvejen – altså lig med duplicate content og du vil opleve at dit nye site ikke kommer til at rangere højt i søgemaskinerne.
Endelig skal du undgå at have tomme sider, da disse kan blive opfattet som identisk indhold og har du flere domæner skal du sørge for at lave 301 redirect fra alle andre domæner, så de peger på det website, som du har valgt som dit primære.
Tjek med jævne mellemrum dit website for duplicate content. Udvælg nogle unikke sætninger og send dem en tur gennem Google. Dukker sætningen op flere steder er der tale om duplicate content. Husk også at tjekke Googles sekundære indeks. Dukker dit site op her, så vil det med al sandsynlighed skyldes, at du har duplicate content på dit site.
Opdager du et problem skal du kontakte den eller de pågældende personer og bede dem fjerne indholdet fra deres websites.
Du kan også tjekke din side her for duplicate content med Siteliner.
Føler du også, tiden for dig er inde til at få sat turbo på skriveriet og finde lysten og glæden ved at komme ud med dine budskaber? Hvis dit svar er JA, så læs mere om skrivecamp her.