Der er en klar tendens til at øge udgifterne til annoncering på de sociale medier. Men før små og mellemstore virksomheder kaster sig over de nye reklamemuligheder, er der brug for alvorligt at overveje, hvordan man kan måle effekten af sine investeringer i de sociale medier. Altså annonce afkastet.
Mere end nogensinde før er der behov for at kunne knytte meningsfulde effektmålinger til specifikke kampagner. Med en kombination af online og offline strategier kan man indsamle værdifulde oplysninger om, hvordan de sociale mediers brugere interagerer med virksomhedens online markedsføring – samt oplysninger om den samlede annonceeffektivitet. Her er fem måder at spore sit afkast på:
1. Unikke, lokale telefonnumre
Mange forbrugere ønsker personlig hjælp, før de foretager et online køb. En af de nemmeste måder at tilbyde en sådan hjælp og samtidig spore udbyttet af specifikke kampagner på de sociale medier er at inkludere et unikt, lokalt telefonnummer direkte i annoncen. Den præcise respons fra brugerne gør det desuden muligt at reagere hurtigt på nye bevægelser i det sociale rum.
2. Landing pages
Landing pages er en anden måde at udnytte fordelene ved unikke, lokale telefonnumre på. I stedet for at skrive telefonnummeret i annoncen, dirigerer du brugerne af de sociale medier til en dedikeret landing page. Klik til landing pages kan overvåges, og du kan spore offline-konverteringer i forbindelse med annoncen ved at tilføje unikke, lokale telefonnumre til landing pagens indhold.
Ud over sporing giver landing pages mulighed for at vise større mængder indhold, der kan fremme køb såvel online som offline.
3. Spørgeskemaer
Den mest almindelige måde at spore konverteringer er med online spørgeskemaer. Når brugerne klikker på en annonce, bliver de mødt med en anmodning om at udfylde en simpel formular – og ud fra disse data beregner man afkastet af investeringen.
4. Sporingsadresser
En sporingsadresse er i bund og grund en URL, der er ’mærket’, så man kan overvåge effektiviteten af en bestemt side (fx en landing page for en annonce på et socialt medie). Ved hjælp af short links værktøjer kan du synliggøre udbyttet af specifikke annoncer. (Du kan bruge Google shortlinks, som du finder her)
5. Downloads
At spore downloads af forskelligt materiale, der typisk deles på tværs af de sociale medier, kan også være effektivt i forhold til at beregne afkastet af specifikke annoncer på de sociale medier. Da downloads typisk kræver, at brugeren registrerer sig på en eller anden måde, får man samtidig vigtig brugerinformation ad den vej.
At der generelt mangler effektmålinger af indsatsen på de sociale medier, kan til dels skyldes, at mange virksomheder ikke har en klar strategi i forhold til de sociale medier. Men mange små og mellemstore virksomheder har formentlig også ignoreret behovet for måling, simpelthen fordi de ikke har haft de rigtige redskaber i værktøjskassen.
Ved at kombinere offline- og online-værktøjer kan du opnå større klarhed i det sociale rum og generere den nødvendige indsigt til at retfærdiggøre udgifterne til de sociale medier og maksimere effekten af din virksomheds markedsføringsinitiativer.